Pai, MH Son, Ayutthaya, Sukhothai & Kanchanaburi - Reisverslag uit Krabi, Thailand van GJ M - WaarBenJij.nu Pai, MH Son, Ayutthaya, Sukhothai & Kanchanaburi - Reisverslag uit Krabi, Thailand van GJ M - WaarBenJij.nu

Pai, MH Son, Ayutthaya, Sukhothai & Kanchanaburi

Door: GJ

Blijf op de hoogte en volg GJ

10 November 2014 | Thailand, Krabi

Pai werd de volgende stop: een klein plaatsje in de bergen met veel hippies! In de bus er naar toe heb ik drie Canadezen leren kennen, dus samen op jacht naar een mooie slaapplek. Aangezien er eentje ziek was en het al avond / donker was, was de eerste slaapplaats goed genoeg: een mini hutje aan het water. Ze hadden er maar twee van, dus ik deelde er eentje met Megan.

De volgende dag ben ik met haar op een scooter wat gaan rondtouren: eerst een waterval bezocht die ook dienst deed als glijbaan, vervolgens door naar een andere die voornamelijk gewoon mooi was! Een canyon lag ook op de route; iets anders dan wat ik me er van had voorgesteld, maar leuk om over een smalle richel een rondje te doen. Na te hebben genoten van de zonsondergang met een jetser van een Buddha beeld was het weer tijd om terug te gaan.

Megan wilde de volgende dag gaan raften, en ik wilde door naar Mae Hong Son. De tour operator hield een mooi verhaal:
En dan gaan we eerst anderhalf uur rijden - Saai.
Dan drie uur raften - Heb ik al eens gedaan. Hoe hard gaat dat?
Hotsprings - Dan meur je de rest van de dag weer naar rotte eieren.
Wederom raften en dan zijn we vlakbij Mae Hong Son. - Hey! Das interessant!! Kunnen jullie me daar ook afzetten?
Yep - Yeuh!

De dames (andere Canadese ging ook mee, vriend lag inmiddels met antibiotica uit te zieken) dachten dat we bij Family Bungalows sliepen, en dat dat niet bij de bamboo bridge was. Het was echter Family Huts (wifi van hun was dan wel weer family bungalows?!?), en de brug was tóch van bamboo! Gelukkig waren we mooi op tijd; kwartiertje te laat, want de locals zijn vaak minimaal een half uur te laat. Dit keer was ie echter op tijd! Die gast zoeken en zoeken. De eigenaar had ons inmiddels gespot, en ging op zoek naar Megan die naar de volgende brug was gegaan. Komt ie terug met de mededeling dat ie haar niet kan vinden. Die gast was op zoek naar een Canadese, en dacht op zoek te moeten naar een blanke. Met Aziatische ouders ziet ze er echter nogal Aziatisch uit! Zo, die vent was chagrijnig!! Dat is de rest van de dag niet meer goed gekomen!

Gelukkig hadden we een vrolijke gids die goed was in seksistische opmerkingen, en dat op een boot die vol zat met vrouwen... Ik twijfel nog of hij erg goed was in sturen, of echt extreem slecht / dronken. Ondanks dat het het einde van het regenseizoen is, stond het water redelijk laag, en dan gaat het niet zo heel erg hard. Hij wist echter precies te mikken; eerst rechts zijdelings de golf in en die kant helemaal nat. Daarna was de linker kant aan de beurt, en vervolgens mikte ie vol op een rots! De andere gozer die in de raft zat (links voor) was vaak de sjaak; drie keer is ie in het water gevallen! Verder nog twee aan de linker kant, maar rechts alleen een nat pak. Mooie omgeving trouwens! Die hot springs was meer een klein stroompje. Het zag er onschuldig uit, maar was flink heet! Mijn vegetarische lunch was wat minder; denk dat de kip zelf vegetarisch was ofzo... Rijst met watermeloen en wat chilipepers vult echter ook. De plaatselijke paardenvliegen kregen een vegetariër voor lunch; ben als drie gangen menu doorgegaan!

En toen: Mae Hong Son, een waarschijnlijk even groot / klein plaatsje als Pai, maar dan zonder die kuddes toeristen; een veel relaxter / authentieker gevoel. In dit geval was het ook jammer, want voor een trekking betaal je de gids. Een of twee personen is totaal dezelfde prijs. Mensen die ik ontmoette hadden geen zin in een trekking, dus dan maar weer met de scooter!

Zo, wat een donders mooie omgeving! Allemaal bergen, kleine dorpjes, rijstvelden, bananenbomen, koffieplantages, en een wel heel mooie plak asfalt. Ook hier waren weer watervallen te zien, en het eindpunt was een Chinees dorpje aan de grens met Birma. De dienstdoende ambtenaar vond het een minder goed plan dat ik een foto van de grensovergang wilde maken... Later met handen en voeten moest ik aan de locals duidelijk maken dat ik een vegetarische maaltijd wilde; kreeg een bord met gefrituurde tofu met sausje!

Aangezien de grens met Birma dichtbij is, en ze in Birma regelmatig soldaatje aan het spelen waren, zijn er diverse groepen mensen naar Thailand gekomen, allen met zo hun eigen stijl tempel. Mooi om die verschillen te zien! Ondanks dat ze er prachtig uit zagen, waren de daken vaak een goedkope stalen plaat. Misschien had ik een grote donatie moeten doen voor een fatsoenlijk dak?

In de regio wonen long necks; de dames doen ringen om hun nek zodat die wat langer wordt. Van anderen hoorde er negatieve verhalen over, en ben dan ook niet naar dat dorpje toe gegaan. Er was echter die avond een cultureel festival; alle plaatselijke dorpjes hadden afgezanten gestuurd in lokale klederdracht, zo ook de long necks!
Voor de long necks hoefde ik die trekking sowieso dus niet meer te doen. Van de dorpjes was ik niet echt heel erg onder de indruk, dus waarom lopend er naar toe als ik al iets vergelijkbaars heb gezien? Dus; wederom op naar Chiang Mai! Hier overigens Kristel (wederom) ontmoet; ben met haar de komende week opgereisd.

Ben kort gebleven; snel met de bus door naar Sukhothai, een stad waar ze veel ruïnes hebben. Dit is ook dé plek om Loi Krathong te vieren. Aangezien het hier is ontstaan, vieren ze het meerdere dagen; iedere dag een mooie lichtshow met vuurwerk en optredens tussen de ruïnes. Dan zijn er de krathongs die ze te water laten en de lampionnen. Best mooi zo'n lichtshow tussen de ruïnes!

In Ayutthaya, de volgende stad op het programma, hebben ze wederom veel ruïnes; het is namelijk de voormalige hoofdstad. Dat het inmiddels ruïnes zijn komt omdat de Birmezen zo'n 250 jaar geleden alles verrot gemept hebben... Zoals een ware Nederlander betaamt, zijn we flink gaan rondfietsen. Een site die 'te ver weg' was, bleek te ver weg te zijn voor locals; viel best mee! Aangezien vroegah hier ook wat Nederlanders waren hebben ze er een museum met wat tentoonstellingen over wat ze hier allemaal deden. Aangezien het om Nederland gaat hadden ze er stroopwafels en bitterballen!

Ook hier wordt Loi Krathong gevierd, maar dan iets kleinschaliger. Samen met de locals hebben we wat voorstellingen bewonderd en gekeken naar de plaatselijke gebruiken; ze doen een wens en laten dan een bootje van bloemen te water, met een kaarsje en wierrook. Het idee is dat je meer geluk hebt als ie langer blijft branden! Aangezien er ook een paar munten in zitten zwemmen er continu kids rond om dat er weer uit te halen... Vreemd genoeg leken de meeste mensen daar vrij weinig problemen mee te hebben. Je kon ze ook gebruiken; dan gaf je ze wat extra geld, en dan zwommen ze met je bootje naar het midden van de rivier!

Genoeg feest gevierd: op naar Kanchanaburi voor de dodenspoorlijn. De brug zelf is nou niet echt mooi ofzo, het verhaal er achter is natuurlijk w‚el weer bijzonder. Er zijn ook wat musea, een begraafplaats enz. Iets buiten de stad hebben ze een mooie waterval om te beklimmen & in te zwemmen; helder blauw water, met allemaal visjes die lekker aan je voet sabbelen! Op de terugweg ook nog wat apen gezien; ze lijken schattig, maar een gozer was bijna zijn mobieltje kwijt!

Aangezien Kanchanaburi redelijk dicht bij Bangkok ligt, was JV over gekomen voor het weekend. Met haar heb ik zondag nog wat rondgelopen, en weer terug naar Bangkok. En toen met het vliegtuig naar Krabi! Ben vanochtend aangekomen, in de bus gesprongen naar de stad. Bij de eindhalte (van het reisbureau) zei iemand;
'Pee pee?'
'Yeah, I've got to pee!'
'Ok, the boat is there.'
'But I want a toilet to pee.'
'Toilet is on boat to pee pee.'
'Uhm, ow ja; er schijnt hier een eiland te zijn die ongeveer zo heet: Ko Phi Phi...'

Ik moet nog even kijken wat ik hier allemaal ga doen. Het regenseizoen is t/m september, het droge vanaf november, maar moeder natuur neemt graag wat meer tijd... Eiland hoppen in de regen zal iets minder frivool gaan vrees ik. Anders ga ik snel weer door, en ga dan ergens in Cambodja op een eiland zitten. U hoort nog van me!

volgens mij laat ie niet alle foto's zien als je gewoon op de eerste klikt. Anders links op de site op foto's klikken, dan moet het goed gaan!

• 10 November 2014 - 10:34

Iwan:

GJ, Niet te veel plezier maken. Wordt ik namelijk jaloers van... Ga zo door! Groet, Iwan

• 10 November 2014 - 15:15

Alex:

Jaloers? Welnee :-)

• 11 November 2014 - 21:00

Martina:

Klinkt allemaal geweldig, heb het noord westen van Thailand niet gezien, maar nu je er zo over verteld denk ik toch dat ik iets gemist heb! Ben benieuwd naar nóg meer foto's! X

• 19 November 2014 - 19:43

Ab Haaima:

Een wat late reactie. Maar ik wil je even laten merken dat ik met veel plezier je stukjes lees. Geweldig wat je allemaal meemaakt en geweldig hoe je een en ander beschrijft. Soms ook stof tot nadenken (mediteren? ha, ha). Groet

Ab