Maleisie: Tioman, Melaka & Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van GJ M - WaarBenJij.nu Maleisie: Tioman, Melaka & Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van GJ M - WaarBenJij.nu

Maleisie: Tioman, Melaka & Kuala Lumpur

Blijf op de hoogte en volg GJ

29 September 2017 | Maleisië, Kuala Lumpur

Tioman is een eiland dat ver genoeg van land ligt zodat er tax free alcohol wordt verkocht! Nou heb ik daar niets aan, maar David was er maar wat blij mee. Een biertje voor zo rond €0,50 is beter dan die van bijna €10,- op het circuit in Singapore. Wel grappig dat er in restaurants nagenoeg geen alcohol te verkrijgen is, maar dat je het wel zelf mag meenemen. Ze verwijzen je letterlijk naar de supermarkt om de hoek!

Verder staat Tioman vooral bekend om de duikmogelijkheden. Ik ben meer van het snorkelen, en dat kon tegelijkertijd met het duiken van David. Er was wat koraal, mooi gekleurde visjes, en heel veel kwallen! Dan ben je lekker aan het snorkelen, zit er ineens zo’n beest op je duikbril! Ik dacht dat ze konden steken, maar volgens de man op de boot waren dit lieve kwallen, en moest ik alleen uitkijken voor de grote.

Al dat op & neer gedeins; ik werd er een beetje misselijk van... Aangezien het behoorlijk bewolkt was, leek het me wel kunnen om voor op het dek even een tukkie te doen. Inmiddels heb ik geleerd dat je ook van niet zo lang zonnen met erg weinig zon best kan verbranden! Jammer. De dagen er na dus dingen gedaan waarvoor minder zon nodig was. We hebben met een gids een stukje gelopen; hij was kameleon expert, en heeft er daar veel van gespot. Het blijkt dat die beesten nogal honk- / boomvast zijn, dus hij wist waar hij ze ongeveer moest zoeken. We hoopten dat zijn aandacht ook naar andere beestjes zou gaan. Zo zijn er op dat relatief kleine eiland 25 slangensoorten, waaronder de king cobra en de python, maar het bleef bij de kameleons en een verdwaalde aap.

Er is een weg die naar de andere (oost) kant van het eiland gaat. Dan is er een weg die langs wat stranden gaat, maar lang niet alle stranden zijn met de auto bereikbaar. We zijn een keer een stuk naar het noorden gefietst totdat we niet verder konden, daar wat gedronken en gegeten; lekker rustig overal. We zijn een keer naar het zuiden gelopen; ook bijzonder rustig. Voor de zekerheid wilde ik op tijd een kaartje voor de ferry halen, dus de dag ervoor er naar toe. ‘You go tomorrow, you buy ticket tomorrow.’ ‘Okidoki! Is er genoeg plaats?’ ‘Plenty of room.’
Zo de tering zeg, geen idee waar al die mensen vandaan kwamen, maar er stond me toch een kudde te wachten! En voor zover we konden zien leek nagenoeg iedereen al een kaartje te hebben. Zo rond 0900, het tijdstip dat ie zou moeten gaan, hadden we een briefje waar op stond dat we mee konden. Maar, hij had vertraging… Om 0945 riepen ze om dat er een vertraging was van twee uur. Die twee werden er vier! Het probleem was dat het getijde niet mee zat. Voor de kust moesten we er uit en overstappen op een kleiner bootje. En toen waren er geen bussen meer… Gelukkig konden we wel met de taxi! Dat waren wel wat moeilijke jongens; drie jongedames wilden naar Kuala Lumpur, maar daar hadden ze geen zin in. En om naar Melakka te rijden kregen we er ook maar eentje voor geïnteresseerd.

Melaka is een stad waar de VOC ook is geweest; zo is er het Stadhuys (kopie van het voormalige stadhuis in Hoorn), een kerk en nog wat andere gebouwen. Verder is ook hier weer een china town en een little india. En er was een tentoonstelling van Body Worlds. In Maleisië zijn ze echter een beetje preuts. Ook van dode opgezette mensen mag je blijkbaar niet alles zien; ze hadden overal bordjes voor gehangen!

Leuk allemaal, genoeg voor een dag, en toen door naar Kuala Lumpur. Daar zijn we eerst door china town gelopen, om vervolgens een sky walk te doen. Verder nog een grot op een berg bezocht waar ze veel aapjes hebben. In de grot waren ze flink aan het bouwen, dus of we even een emmertje zand mee naar boven wilden nemen. En toen hadden we het warm. Donder jongens, wat is het hier warm! En die Maleisiërs doen niet echt aan terrasjes / barretjes, dus dat was lopen lopen lopen om er eentje te vinden. Die avond was het alweer tijd voor David om naar huis te gaan, en ik ben de volgende dag naar Chiang Mai gegaan waar ik nu zit. Daarover later meer!

Alex, betaalbaar is een relatief begrip. Formule 1 is zelden goedkoop, en hier in ieder geval niet. Dat rad was gratis als je kaarten had voor in die zone. Park was gratis, sky walk was niet zo duur. Mocht je van bier houden dan raad ik je aan ergens anders naar toe te gaan! Maar ook bijvoorbeeld een halve liter water in de supermarkt betaal je al een euro voor. Verder kan je relatief goedkoop eten in Little India, maar veelal is het prijzig. Openbaar vervoer is dan wel weer best goedkoop. Ik kan het je in ieder geval aanraden om er een keer naar toe te gaan!

• 04 Oktober 2017 - 23:19

Alex Hagedoorn:

Hoi Gert Jan,
    Weer een mooi verhaal en dito foto's.
    Jammer dat je niet bij de GP1 in Maleisië was. Eén groot spektakel was het daar. Eigenlijk moet je dit niet lezen, want je bent dan vast net uit retraite.
    Leuk jouw enthousiasme voor Kuala Lumpur.
    Tot later.
    Groeten, Alex