Guatemala, el pais de eterna primavera - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van GJ M - WaarBenJij.nu Guatemala, el pais de eterna primavera - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van GJ M - WaarBenJij.nu

Guatemala, el pais de eterna primavera

Door: GJ

Blijf op de hoogte en volg GJ

22 Juli 2010 | Guatemala, Antigua

Voor de minder Spaans sprekenden onder ons; het land van de eeuwige lente. Nou, lekkere lente hebben ze hier!
Voor degenen die verwachten een mooi bruin gekleurde GJ terug te verwachten na vijf weken Guatemala, vergeet het maar! De zonnige momenten zijn tot nu toe op één hand te tellen, de buien zijn er in overvloede. De temperatuur op 1500 meter hoogte is ook niet echt om naar huis over te schrijven (doe het bij dezen toch), maar over het algemeen kan ik met een t-shirt rondlopen. Gister aan het einde van de dag wél spontaan mooi weer, ben op een drafje de stad doorgerend om foto´s te maken!

De eerste paar dagen heb ik in Guatemala Stad doorgebracht. Er is erg veel criminaliteit, een paar zonas waar je uberhaupt niet moet komen, dus het was erg handig dat Meryem me op kwam halen van het vliegveld. Vervolgens tot maandagochtend met haar & vrienden doorgebracht. Het was interessant om bij mensen thuis te komen; mensen die gezellig in een soort van gated community wonen enzo. Ondanks dat mijn Spaanse les nog niet was begonnen, heb ik toch een specifiek woord veelvuldig voorbij horen komen; alle varianten van ´puta´ weet ik nu! Dat zijn weer de uitdrukkingen die je met de les niet te horen krijgt...

De eerste ochtend werd er me gevraagd of ik een typisch Guatemalaans gerecht wilde proberen; bonen met ei. Ben van beiden geen frevent fan, maar je moet wat. Aangezien Meryem niet echt het type kok is, kwam een vriendin het maken, met nog wat pannenkoeken van de McDonals als reserve. Uiteindelijk was het eten niet echt wat ik verwachtte, de bonen waren gepureerd, en de eieren had ik gekookt verwacht. Tegen de verwachting in was het nog best te kanen! Wat later op de dag kreeg ik een typisch Guatemalaans drankje; bier (goed begin zou je zeggen), met wat ijs er doorheen, peper, en, jawel, tomatensap!¿?¿!¿?!! Oei, RANZIG!! Alsof je hele dunne koude tomatensoep met bubbeltjes drinkt. Zonde van het bier als je het mij vraagt. Er werd me wel beloofd dat we nog een keer naar een tentje gaan waar ze datzelfde drankje maken die nóg (voor zover dat mogelijk is) lekkerder is! Ben benieuwd. Ondanks dat het vrij ranzig was, bleek het toch wel fascinerend; heb regelmatig een teugje genomen.

Door vrienden van Meryem ben ik maandagochtend naar Antigua gebracht. Een stadje die overloopt van de toeristen die Spaans willen leren. Het is een lieflijk koloniaal stadje van 40.000 inwoners, met vrolijk gekleurde huizen, waar omheen zich vulkanen bevinden. Volgens de grappenmakers van de Lonely Planet is de oriëntatie erg makkelijk, want de grootste vulkaan is in het zuiden, andere aan de andere kant. Maar met dagelijks een behoorlijke hoeveelheid bewolking, is er bijzonder weinig van de vulkaan te zien!

Uiteindelijk leek het me toch het beste om een homestay te doen in Antigua, ipv een hostel, blijf hier nl. een week of twee. De familie waar ik nu woon heeft het echter niet zo op de gezelligheid. Wel een mooie kamer, eigen wc & douche. En er wordt voor me gekookt (door de huishoudster)! Handig, kan zelfs vegetarisch, alleen moet ik ze nog even duidelijk maken dat als je een soep trekt van kadavers, dat ik dat niet als vegetarisch bestempel. Verder komen ook hier veelvuldig de eieren & bonen langs.... Over het algemeen een droge hap, maar daar hebben we de ketchup voor! Verder soms wat lafjes, maar heb het potje chilipepers ontdekt! Die zal wel opgaan.

Net zoals in de meeste minder ontwikkelde landen, bestaat ook hier het grootste deel van de maaltijd uit vleesch. Op mijn vlucht van Panama naar Guatemala was er al een ware zoektocht naar die ene vegetarische maaltijd, die toch écht ergens in het vliegtuig moest zijn. En aangezien ik vegetariër ben, trok de vrouw des huizes de conlusie dat dat de reden is dat ik dun ben. Heb wijselijk niet gevraagd naar de herkomst van die dikke pens van haar... Heb haar maar ook niet verteld dat ik nu 10 kg meer weeg dan een half jaar geleden, en dat toen ik uit India terug kwam nog eens 10 kg minder woog.

De Spaanse les gaat best ok, er zit alweer bijna een week op. Tot nu toe voornamelijk een herhaling van wat ik al in NL heb geleerd, maar dan met héél erg veel nieuwe woorden erbij. Moest bijvoorbeeld voor gisteren 100 werkwoorden leren. Heb mijn best gedaan, maar kreeg ze er niet allemaal in! ¿Word ook een dagje ouder hè?!

Mensen, de wonderen zijn de wereld nog niet uit; heb salsa-les genomen! Ondanks dat het een dans is die niet uit Guatemala komt, is ie hier behoorlijk populair. Mijn verzoeknummer van Dimmu Borgir werd helaas niet gehonoreerd; heb op de standaard muziek geprobeerd om enigszins dezelfde bewegingen te maken, als wat de jongedame tegenover me deed. Op het einde ging dat zowaar enigszins, maar vrees dat deze lessen weinig vervolg in NL zullen hebben. Volgende week maandag volgt poging twee!

Besos y abrazos, GJ

  • 23 Juli 2010 - 06:35

    Collin Van Kooten:

    Salsa... is dat een moderne versie van POGO!?!?! lijkt me erg leuk om jou dat te zien doen. Maar goed te horen dat je nieuwe versies van PUTA hebt geleerd. En vooral zo doorgaan met de lessen. Hoop dat het weer een beetje omslaat voor je (naar de zonnige richting). En eiwit rijk blijven eten voo rhet gewicht... de bonen, dat mag je zelf weten.

    Groet en tot het volgende verhaal... Collin and family

  • 23 Juli 2010 - 09:00

    Lindy:

    Je hebt een vegarestaurant gevonden! Wat goed!!!! Als je het bonenprutje zat bent kun je daar lekker bijkomen. Je hebt het wel zwaar als vegetarische wereldreiziger. Toch maar weer naar India?

  • 28 Juli 2010 - 06:13

    Johan:

    Hey GJ, mooi om weer eens iets over Guatemala te lezen en foto's te zien. Goede herinneringen! Ik begrijp dat je nog niet in de bus hebt gezeten. Moet je absoluut nog even doen, dan heb je dat ook maar meegemaakt. Ik waarschuw je alvast: de bussen zijn niet ingericht voor Nederlanders met relatief lannge benen. Ik zit nu met Brenda in Moskou. Mag ik wat van je wolken, dan mag jij wat van onze zon? Saludos y suerte!

  • 09 Augustus 2010 - 20:20

    Jordi Lensink:

    Hey GJ,

    Leuk om je op deze manier te volgen bij je bijzondere reis. Heel veel plezier nog wellicht tot snel.

    Jordi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Guatemala!

Beetje Spaans leren, beetje rondkijken

Recente Reisverslagen:

21 Augustus 2010

Copan & het laatste stukje Guatemala

14 Augustus 2010

Belize & Rio Dulce

08 Augustus 2010

foto's

05 Augustus 2010

poncho vs. paraplu

30 Juli 2010

Antigua & Lago de Atitlan
GJ

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 50483

Voorgaande reizen:

06 December 2018 - 29 December 2018

Thailand voor de verandering

21 Juni 2018 - 14 Juli 2018

Thailand

13 September 2017 - 15 Oktober 2017

Singapore, Maleisië & Thailand

30 November 2016 - 28 December 2016

Thailand

29 November 2015 - 06 Januari 2016

Myanmar

05 Oktober 2014 - 07 Januari 2015

Thailand, Laos & Cambodja

30 Juli 2012 - 08 September 2012

Java & Bali

12 September 2011 - 29 December 2011

China - Tibet - Nepal - India

16 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

Guatemala!

20 Juli 2009 - 19 Augustus 2009

Zuidelijk Afrika

20 December 2007 - 19 Januari 2008

India II

Landen bezocht: