Antigua & Lago de Atitlan - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van GJ M - WaarBenJij.nu Antigua & Lago de Atitlan - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van GJ M - WaarBenJij.nu

Antigua & Lago de Atitlan

Door: GJ

Blijf op de hoogte en volg GJ

30 Juli 2010 | Guatemala, Antigua

Buenas Noches!

Ben vorige week vrijdag naar een macademiaplantage gegaan! Zowaar een ecologische. Was mooi om te zien hoe die dingen groeien, hoe ze ze sorteren enz. Net toen ik wilde zeggen hoe tyfus duur die krengen in Nederland zijn, werd ik naar het winkeltje geleid, waar ze zeker zo duur bleken te zijn! Toeristenmelken heet dat verschijnsel. Heb het bij de pinda's uit de supermarkt gehouden....

Wat later belde Meryem; of ik zin had om NU naar San Pedro (bij Lago de Atitlan) te gaan. Moest daarvoor wel de Spaanse les spijbelen. Dus, op een drafje naar school; les wordt in delen verzet naar de volgende week, snel de was opgehaald bij de wasserette, in sneltreinvaart bij de familia (wederom) wat ei-varianten weggewerkt, ingepakt, en op naar de bus! Was natuurlijk gezellig druk, met mijn tas op schoot, extreem weinig beenruimte, maar na een uurtje was ik in Guatemala City. Daar vandaan met Meryem en Jorge in een andere bus gestapt, uurtje of vier later weer overgestapt, en toen we in San Pedro aankwamen was het donker. Daro waren vrienden van Jorge, zijn wat gaan eten, en uitgegaan. Maar die gasten weten niet wat stappen is. Nou ben ik niet echt een uitgaanstype, maar hiero sluiten ze gewoon al om 01:00! Daarom beginnen ze ook vroeg, dus het resultaat is ongeveer hetzelfde. Als je daar bij optelt dat het lekkerste lokale bier (Gallo) redelijk wat alchohol bevat, bracht dat ons in de stemming om een duik te nemen in het meer. Uiteraard had niemand zwemkleding mee, maar dat kon de pret niet drukken, integendeel eigenlijk..... Goed, na wat klachten van mensen die wilden pitten zijn we weer huiswaarts gegaan.

Aangezien ik met studenten was, moest alles goedkoop. Normaal is het hier redelijk goedkoop, ongeveer 1/3 - 1/2 van de prijs in NL. Maar deze hotelkamer, dat sloeg echt alles! Kostte echt helemaal niets, maar daar krijg je dan ook nagenoeg niets voor terug! Zo was er bijvoorbeeld geen wc & douche. ´Gelukkig´ konden we naar de douche en de wc in de kamer van de vriendinnen van Jorge. Echter, de wc & douche waren geplaatst achter een muurtje, geen deur ofzo, aan de bovenkant ook open. Met al die bonen en eieren in nagenoeg iedere maaltijd, leek me dat een bijzonder interessant vooruitzicht....

De volgende dag wat rondgehuppeld; mooi hoor, zo´n meer met allemaal vulkanen er omheen, veel groen en gekleurde bloempjes! Bij het ontbijt direct aan het meer dartelden vrolijk wat vlinders rond, zongen de vogels vrolijk, en kwam een eekhoorn nog even buurten.

De vrienden van de vriendinnen van een vriend van Meryem (vriendin van mij), hadden vrienden die in een villa aan het meer met wat vrienden een feestje hadden; of we ook zin hadden om langs te komen.
Was wel leuk, ze hadden zelfs nog bezoek; eerst in de wc al echt een jetser van een spin gespot! Dacht dat het een neppert was, maar dat kreng bleek hard te kunnen rennen! Afknijpen en wegwezen!! Terug in de woonkamer bleek er een zwarte schorpioen achter me te zitten!!! Toen we gingen pitten, bleek bij één bed een hele kolonie van dikke mieren te wonen, bij een ander bed zat ook daar een spin waar je ´u´ tegen zegt. Desondanks de huisdieren heb ik overheerlijk geslapen!

De heenweg was nog met een boot, de terugweg zou gedeeltelijk te voet gaan, alleen bleken die gasten geen voordeur te hebben. We mochten door een dichtbegroeide heuvel weer terug lopen! Heb er voor het eerst in mijn leven een avocadoboom gezien (best groot nog), koffieplanten, en kwamen ook nog door een klein schattig dorpje.

En toen begon de studie weer.... Heb inmiddels een nieuwe lerares, vrolijke jongedame van 25 jaar oud. Normaal gesproken schok je mij niet zo snel, maar haar lukte het toch goed! Bij zo´n standaard spel waarbij je vragen moest beantwoorden was één vraag; ´Wat is je ideale man / vrouw?´. Zegt ze; ´Niet een man uit Guatemala!´. Volgende vraag; ´Wat is de ergste gebeurtenis in je leven?´. Zegt ze; ´O, dat is mijn trouwdag!´.
Okeeeeeeeeeeeeeey

Volgens mevrouw was er ook nog een aardbeving, van 4,5. Heb echter geslapen als een roos! Aangezien er drie breuklijnen door Guatemala lopen, en Antigua zo ongeveer op het kruispunt van die drie lijnen ligt, schudt de boel hier regelmatig! Inmiddels zijn er meer ruines van kerken, dan dat ze er in oorspronkelijke staat staan.... Bijkomend ´voordeel´ van die breuklijnen, is dat er nogal wat vulkanen zijn. Ga als het goed is morgen wat lava bekijken! En anders komt dat aan het einde van de reis.

Er kwam zowaar een vervolg op de salsales! Ditmaal was er een hele kudde vrouwen, en slechts drie mannen. Zo zie ik het graag; een hele vrouwen die met mij wil dansen! Op zich gaan de stappen wel ok, alleen dat swingen, vrees dat dat gewoon mijn ding niet is. Ik mis een bepaalde motoriek die dat mogelijk zou moeten maken.

Al die regen, werd er een beetje gek van. Ben op zoek gegaan naar een paraplu, maar wilde niet zo´n hele grote (aangezien ik dat ding overal en nergens mee naar toe moet slepen). Dus, het werd het niño-model. Bij de eerste de beste stortbui bleek dat ik toch iets te optmistisch was! Ben inmiddels voor het grootst mogelijk model gegaan. Echter, sindsdien heeft het niet meer geregend....

Ok, heb inmiddels de Spaanse varianten van de verleden tijd gehad. Op zich volgens enigszins dezelfde principes als de tegenwoordige tijd, maar die Spanjaarden hebben zoveel uitzonderingen! Daar zijn dus regels voor, maar als je komt met een uitzondering op de uitzondering, tja, dan houdt het bij mij wel zo´n beetje op. Goed, het was de laatste les. Moet nog bekijken wat ik dit weekend ga doen, maar dan gaat het écht reizen beginnen!!!

Gr. Sergio (aangezien Gert Jan wat lastig uitspreken is voor de locals....)


Ja Kooten, met die eiwitten gaat het wel goed; pas in alle drie de maaltijden ei!
Hey Lindy, ben nog niet eens wezen eten bij dat vegetarische restaurant... Wordt nog steeds iedere dag voor me gekookt. Maar India blijft zeker trekken.
Johan! Inmiddels de eerste chickenbus-ervaring gehad; gaat nog een pittig reisje worden. Is het beter in Rusland?

  • 31 Juli 2010 - 08:14

    Dick :

    Leuk verslag weer Gert! Heb 'em met een grote grijns gelezen. Jij en salsadansen!?...petje af hoor!
    Mooie natuur daar ook met die vulkanen, super.

    Veel plezier nog en een goede reis.
    Groet,
    Dick

  • 31 Juli 2010 - 16:21

    Floris:

    Guatemala - lago atitlan, daar hebben johan en ik nog eens aan budgetreizen gedaan. In Panajachel voor een 1 quetzal als een kistkalf geslapen in een achteraf steegje...ik denk onze goedkoopste overnachting van de 6 maanden reis. Mareh...prachtige omgeving. Leuk om weer even wat over te lezen.

    Als je de Pacaya op gaat...een hele tocht naar boven, maar dan kun je de krater wel gewoon inkijken...althans, was deze niet net uitgebarsten??? Veel plezier!!! groet Floris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Guatemala!

Beetje Spaans leren, beetje rondkijken

Recente Reisverslagen:

21 Augustus 2010

Copan & het laatste stukje Guatemala

14 Augustus 2010

Belize & Rio Dulce

08 Augustus 2010

foto's

05 Augustus 2010

poncho vs. paraplu

30 Juli 2010

Antigua & Lago de Atitlan
GJ

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 50538

Voorgaande reizen:

06 December 2018 - 29 December 2018

Thailand voor de verandering

21 Juni 2018 - 14 Juli 2018

Thailand

13 September 2017 - 15 Oktober 2017

Singapore, Maleisië & Thailand

30 November 2016 - 28 December 2016

Thailand

29 November 2015 - 06 Januari 2016

Myanmar

05 Oktober 2014 - 07 Januari 2015

Thailand, Laos & Cambodja

30 Juli 2012 - 08 September 2012

Java & Bali

12 September 2011 - 29 December 2011

China - Tibet - Nepal - India

16 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

Guatemala!

20 Juli 2009 - 19 Augustus 2009

Zuidelijk Afrika

20 December 2007 - 19 Januari 2008

India II

Landen bezocht: