poncho vs. paraplu - Reisverslag uit Caye Caulker, Belize van GJ M - WaarBenJij.nu poncho vs. paraplu - Reisverslag uit Caye Caulker, Belize van GJ M - WaarBenJij.nu

poncho vs. paraplu

Door: GJ

Blijf op de hoogte en volg GJ

05 Augustus 2010 | Belize, Caye Caulker

Hey Floris! Die trip was inderdaad naar die wispelturige vulkaan die het een tijdje geleden te heet kreeg, en wat lava uitspuugde! Volgens de Lonely Planet kon het koud zijn daarboven, maar heb deze vakantie nog niet zo hard gezwoegd, gezweten en dus warm gehad, als toen! Gelukkig wel erg mooi om te zien; die zwarte lavastromen door het groene landschap heen. Uiteindelijk keken we volgens onze gids in de krater, maar dat bleek een zij-uitbarsting te zijn geweest. Desondanks indrukwekkend! En net toen we écht aan het genieten waren begon het te regenen! HARD!! De hele weg naar boven liep ik als enige te klooien met een lomp formaat paraplu. De meesten hadden zo'n makkelijke poncho bij zich. Echter, bij een stortbui als deze won de paraplu het! Werd spontaan tot depot van alles wat elektrisch was gebombardeerd. De bovenste helft bleef aardig droog, alleen met name mijn voeten werden gigantisch nat! Halverwege de terugweg nog wat gloeiend lava opgezocht; de Nederlandse dames die ook deze trip deden hadden zowaar marshmallows meegenomen! Maar toen het toch écht te heet onder onze voeten werd, zijn we weer snel terug gegaan.

Zondag ineens in sneltreinvaart naar Guatemala City; Meryem had mijn camera + woordenboeken nog, en aangezien ze weg moest, zou ik voor 14:00 bij haar thuis moeten zijn. Dat ging allemaal maar nèt. Helaas bleek mijn camera toch weer ergens anders te zijn. Heb nog wel een wat lomper formaat camera mee, maar gebruik die op sommige plekken liever niet, die heeft ook geen flits, en er zijn geen fatsoenlijke filmpjes mee te maken. Jammer dus. In ieder geval snel door naar Coban. Verveelde me inmiddels behoorlijk, was zelfs een tikkie eenzaam geworden in Antigua, dus toen er in de dormroom in Coban een praatgrage Amerikaanse was, was dat wel gezellig.

Dagje later naar Chemuc Champey; een rivier / waterval op zo'n 2,5 uur rijden van Coban. Onderweg genoten we van de mooie uitzichten, maar toen ineens bot op de rem!!! Er kroop een kind van 1 ofzo over straat!! Gelukkig alles goed gegaan, kind bij moeders gedumpt, streng toegesproken, en weer door. Het eerste stuk lopen naar het water ging vrij soepel, mooi, maar daarna gingen we naar het uitzichtpunt; hélemaal naar boven. En dat was een klim! Alles lekker nat en dus glibberig, over houten trappen, rotsen, door de modder. Wederom helemaal bezweet bovenaan genoten van het uitzicht. En ik moet zeggen; het was het zeker waard! Op een drafje naar beneden om een frisse duik te nemen! Dit keer wél met een soort van zwemkleding het water in, allemaal kleine watervallen af. Leuk hoor! Wel glad ook; ben een paar keer uitgegleden en heb er een blauwe teen aan overgehouden! Na deze verfrissende duik weer afgedroogd, en dat t-shirt aangetrokken waar ik de hele dag over gedaan had om die helemaal vol te zweten. Beetje ranzig was het wel.... Snel door naar de grotten! Waren op zich gewoon wat je van grotten verwacht; her en der wat beesten die je in de rotsen zou moeten zien. Babbelde en liep een tijdje op met een Deense jongedame. Op een gegeven moment kon er maar één tegelijk door een gang. Zegt ze; mannen eerst. Dus ik zei; maar vrouwen horen eerst te gaan. Haar commentaar; ja, dat doen ze alleen maar zodat ze naar je kont kunnen kijken!
DONDER!!! Ze hebben ons door!!!! Vanaf nu is het dus beleefd om als man voor te gaan.

In Coban was verder niet zoveel te doen, volgende dag door naar Flores. Bij gebrek aan plek in een dormroom, met diezelfde Amerikaanse en een Peruaan een 'gewone' hotelkamer genomen. Volgende dag naar Tikal, dé site van de Maya's!
Mijn reisgezelschap reisde op een extreem laag budget. Dus; niet met een shuttle, maar met een chickenbus naar de site. Op zich ok, maar dat ding was nèt weg, en het zou nog bijna twee uur duren voordat de volgende zou gaan. EN, de public bus bleek even duur zijn! Goed, wij weer naar het stadje gelopen waar een andere shuttle zou gaan, komen we een gast tegen die met zijn pick-up naar een restaurant in Tikal gaat. Wij voor weinig achterin. Leuk ritje! Alhoewel ik wederom helemaal was voorbereid op regen, scheen de zon!!! Ben een beetje verbrand.....

Tikal; 'Size matters!' moeten die Maya's destijds gedacht hebben. Als we namelijk alles gewoon erg groot maken, dan is dat al indrukwekkend genoeg voor de toekomstige toeristen. Dan hoeven we er niet allemaal van die versiersels aan te maken.
Voornamelijk imposant vanwege de grootte, en vanwege gigantisch veel muggen!!! Niet normaal meer; als je ook maar even stilstond zogen er direct een paar aan je arm. Gelukkig had Aggy (die Amerikaanse) anti-muggenspray mee. Een biologische, en eentje met deet, véél deet! Op dat soort momenten heb je het gevoel;
'I just loooooooooooooove the smell of fres Deet in the morning!!!'
Vonden ze niet lekker! Was wel zo verstandig geweest om een lange broek aan te doen, de anderen niet....

Een dag later (vanochtend dus) was het weer tijd om door te gaan. Zit nu in Belize, op Caye Caulker! Guatemala is eigenlijk niet zo heel erg groot, Belize nog kleiner, dus een uitstapje naar Belize leek me wel verantwoord. Caye Caulker is een erg klein eilandje, waarbij je in twee minuten van de oost- naar de westkant loopt. In lengte doe je er wel wat langer over, maar veel stelt het niet voor. Doel van dit eiland is in de zon liggen, zwemmen, duiken, snorkelen, enz. Vnl. relaxen dus. Daarover later meer.....

aangezien de computer hier niet wil meewerken, volgen nieuwe foto's later

• 06 Augustus 2010 - 06:42

Lindy:

Dus dat jij voor moest gaan, betekende dat zij naar jouw kontje wilde kijken..........? Hmmmm... fijne vakantie!

• 07 Augustus 2010 - 08:07

Ab Haaima:

Dag Gert Jan,

Via je moeder kwam ik op de hoogte van je reis en dus je reisverslagen. Leuk om weer iets over en van je te lezen. Vooral ook de manier waarop je het een ander beschrijft. Ook heel herkenbaar die ervaringen.Nog veel plezier toegewenst met een hartelijke groet.