Varanasi, Sarnath & Calcutta - Reisverslag uit Calcutta, India van GJ M - WaarBenJij.nu Varanasi, Sarnath & Calcutta - Reisverslag uit Calcutta, India van GJ M - WaarBenJij.nu

Varanasi, Sarnath & Calcutta

Door: GJ

Blijf op de hoogte en volg GJ

07 December 2011 | India, Calcutta

Hallooooo!

De voige keer dat ik in India was ben ik met Kreijne al naar Varanasi gegaan, maar toen was het was frisjes, dus niet zoveel badende pilgrims. Aangezien Bodhgaya theoretisch op drie uur met de trein er vandaan ligt, het nog steeds 30 graden was, wilde ik het nog een keer bekijken!

Was even vergeten hoe waanzinnig druk dat centrum is! Volgende ochtend vroeg met een bootje de Ganges op, en inderdaad meer badende pilgrims! Ook de burning ghat was wederom bijzonder indrukwekkend. Vind het nog steeds raar dat die koeien vrolijk het stro onder de brandstapels vandaan eten en de kids er met hun vliegers doorheen huppelen.

Sarnath is de plaats waar Buddha nadat ie verlichting bereikte zijn eerste 'sermon' hield. Na een tijdje wat rond te hebben gelopen dacht ik 'hey, dit ken ik!'. Was even vergeten dat ik er al was geweest... Ik word ook een dagje ouder hè?! De vorige keer moesten we het op een drafje doen ivm te halen trein, nu rustig aan gedaan!

Of ik ben verkeerd geïnformeerd, of ik heb het verkeerd onthouden. Ik dacht dat de trein er 14 uur over zou doen, een tijd die ook in de LP stond. De trein deed er echter meer dan 21 uur over! Wel op tijd vertrokken, dus dat scheelt weer. Alleen was mijn bed iets van 1.80 meter lang, 10cm te kort. Het leek me verstandig mijn backpack bij me te houden, dus dat sliep lekker... 

Kolkata / Calcutta. Tja, Calcutta klinkt toch nèt iets lekkerder... Leuke stad! Als voormalige hoofdstad hebben de engelsen flink wat statige gebouwen laten maken, parken, kerken, brede straten enz. Later werd Delhi de hoofdstad, en nadat Pakistan en het latere Bangladesh van India werden gesplitst, kwamen uit laatst genoemd land zo'n vier miljoen Hindu vluchtelingen. En het was er al druk met veel armoede! Ondanks de soms prachtige straten / gebouwen enz is er dus zelfs voor Indiase standaarden veel armoede. Inmiddels heb ik redelijk wat van India gezien, maar zoveel arme drommels op straat bij elkaar nog niet. Desondanks zijn er ook de wat duurdere zaken; heb in een broodjeszaak gegeten die in Parijs niet zou misstaan! Gebouwen lijken er amper onderhouden te worden, en nou hebben ze hier bomen die blijkbaar goed gedijen in de muren; veel gebouwen hebben een boom(pje) uit de gevel / op het dak!

Ze hebben er een nog best goed museum! Bij het deel waar ze voedsel  toonden, hadden ze ook wat fruit in een potje op sterk water. Ze hadden twee appels gekocht in de supermarkt, en die direct in de pot gedaan, met de sticker van welke appel het is nog op de achterkant... Beetje jammer. Maar wel leuk om een appel in een museum te zien! 

Verder oa de tombe van moeder Teresa bekeken, een oud engelse begraafplaats met jetsers van tombes in jungle-style midden in de stad, Victoria Memorial, en paardraces! Ik had het nog nooit eerder gezien, leek me grappig om eens mee te maken. Op naar de Maiden Racecourse!! Hier hebben ze nog geen toeristen-prijs ingevoerd (meestal factor 10), dus ik mocht voor nog geen €0,15 op de tribune zitten. Nou ben ik formule 1 fan, dus ik verwachtte (moet ik eens afleren, zéker in India moet je geen verwachtingen hebben) een stuk of 20 paarden die een rondje of 40 zouden rondscheuren. Dat waren er maar vijf die niet eens één volle ronde deden! Desondanks best gaaf!! Niemand lijkt voor de sport zelf te komen, ze zijn namelijk allemaal aan het gokken. De finish was voor de tribune (de enige plek voor toeschouwers), dus die gasten begonnen flink te schreeuwen toen de paarden er aan kwamen! En dat uiteraard vervolgd met vreugde en verdriet...

Kolkata is waarschijnlijk vernoemd naar de drie ogige god Kali. En voor haar hebben ze een tempel; Kalighat. Helaas houdt deze godin van geitjes (of juist niet); die werden in een continu proces geslacht aan de  achterkant van de tempel! Er hingen al twee bijna compleet gevilde geitjes aan het hek, bloed stroomt vrolijk over straat, koppie er naast, zwerfhonden knabbelden aan de eraf gehakte poten, en iets ernaast stond een ander geitje niets vermoedend wat stro te eten... Aaaaaah, zielig!
Beetje ranzig dat (al dan niet opgedroogde) bloed overal, de stukken die ze niet nodig hebben, de vellen, en dat bij een pittig temperatuurtje van zo'n 30 graden! Gelukkig voor jullie mocht ik geen foto's maken!

Na vier dagen was het weer gezellig geweest, op naar de palmbomen en het strand in het zuiden!

  • 07 December 2011 - 06:57

    Berdien:

    Broeder, het plenst hier en later vandaag gaat het nog stormen. Ik zou zeggen: geniet-ze van die palmboompjes!

  • 07 December 2011 - 21:15

    Alex:

    Namaste (Hallo) Gert Jan, lekkere verhalen om te lezen, dit nu met een zak chips en een glas cola bij de hand. Laat je je baard of iets wat daarop lijkt, staan, of kom je met een bruine toet naar NL terug.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Calcutta

China - Tibet - Nepal - India

Recente Reisverslagen:

15 Januari 2012

Varkala - Backwaters

15 December 2011

Kanyakumari, Thiruvanathapuram, Varkala

07 December 2011

Varanasi, Sarnath & Calcutta

03 December 2011

India: Bodhgaya

14 November 2011

Nepal
GJ

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 50494

Voorgaande reizen:

06 December 2018 - 29 December 2018

Thailand voor de verandering

21 Juni 2018 - 14 Juli 2018

Thailand

13 September 2017 - 15 Oktober 2017

Singapore, Maleisië & Thailand

30 November 2016 - 28 December 2016

Thailand

29 November 2015 - 06 Januari 2016

Myanmar

05 Oktober 2014 - 07 Januari 2015

Thailand, Laos & Cambodja

30 Juli 2012 - 08 September 2012

Java & Bali

12 September 2011 - 29 December 2011

China - Tibet - Nepal - India

16 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

Guatemala!

20 Juli 2009 - 19 Augustus 2009

Zuidelijk Afrika

20 December 2007 - 19 Januari 2008

India II

Landen bezocht: