Varkala - Backwaters - Reisverslag uit Trivandrum, India van GJ M - WaarBenJij.nu Varkala - Backwaters - Reisverslag uit Trivandrum, India van GJ M - WaarBenJij.nu

Varkala - Backwaters

Door: GJ

Blijf op de hoogte en volg GJ

15 Januari 2012 | India, Trivandrum

Hallo!

Na al dik twee weken terug te zijn werd het best tijd voor het laatste verslag!

De yoga cursus was best interessant. In de sportschool waar ik een tijdje geleden aan yoga deed, is het iedere week ongeveer hetzelfde. Niet te moeilijk, niet teveel uitleg. Dus om het een keer helemaal vanaf het begin te horen / zien was goed! Veel informatie ook, boekje er bij dat we 'thuis' moesten bestuderen, ademhalingstechnieken erbij enz.
Naast wat standaard oefeningen zijn we meteen aan de slag gegaan met de headstand! De laatste keer ging ie zowaar vrij soepel!! Moet alleen nog tot dat eerste punt zien te komen, daarna heb ik de balans wel. Er was ook een wat oudere Israelische vrouw met behorlijk wat gewicht op haar kont. Leek me kansloos dat zij dat in balans kon blijven, maar dat ging verrassend genoeg best goed!

Met de massage had ik een jongedame die pooier voor me was, en allemaal te masseren dames voor me regelde! Zelf had ik er zowaar ook nog twee weten te strikken. Daar in het hotel / ayurvedisch oord zagen ze vol bewondering me bijna iedere dag met een nieuwe jongedame binnen komen lopen! Ik heb ze maar in de waan gelaten dat ik dat zelf allemaal regelde...
Uiteindelijk ging het lichaam zelf masseren redelijk soepel, alleen het hoofd (het behaarde deel) en gezicht is nog steeds lastig. Bewegingen zijn wat moeilijk te omschrijven; bijvoorbeeld met de handpalmen op de kin beginnen, om de mond heen, over de neus en dan met de duimen een zwiep over het voorhoofd geven. Heuh, zo klinkt het ineens wel weer vrij makkelijk... Op het einde van de vakantie heb ik zelf een massage genomen, en dat laten filmen. Kan ik thuis nog eens kijken hoe het écht moet!

Mijn voorhoofd / neus loopt over het algemeen vrij snel vol, en dat is vervelend. De ayurvedische dokter had er een mooie behandeling voor! Eerst moest er flink gestoomd worden, vervolgens werd er een soort van sambal door mijn neus gegoten, daarna moest ik de rook van een medicijn door mijn neus laten gaan. Nou heb ik in mijn hele leven nog nooit een trekje van een sigaret genomen, en dan brengt uitgerekend een dokter me aan het roken! Twijfelachtig hoor... Vervolgens moest ik een ranzig drankje nuttigen, en aan het einde van de dag werden er in olie gedrenkte opgerolde watten een minuutje of 15 in mijn neus gestopt. Lekker hoor!
Het hielp op zich wel, maar 's ochtends zat mijn neus nog wel eens iets dicht. De dokter vond dat ik 's nachts het raam dicht moest doen, want het is winter en koud! Maar gast, een nachtelijke temperatuur in de winter van 25 graden halen we 's zomers overdag in Nederland al amper! Het is hier warrum!!!!

Op zich was ik dus best druk! Op het hoogtepunt van alle activiteiten kreeg ik om 08:30 de eerste neusbehandeling, ontbijt, van 10:00-12:00 yoga, hapje eten, snel wat zonnen / relaxen / shoppen of naar het dorp, vervolgens van 17:00-18:00/19:00 (afh. van mijn massagesnelheid) masseren, daarna de watten, douchen, eten en toen was het alweer laat! De laatste week stond er alleen zonnen (als ie scheen...) op het programma, en een uitje naar de Backwaters!

Kollam ligt op een half uurtje met de trein van Varkala; mooie afstand voor een dagtrip! Daar een kanotocht geboekt; eerst met een autorickshaw naar Munroe Island, daarna met twee Franse dames in een kano gestapt en gezellig gaan ronddobberen door kanalen, omgeven door met name palmbomen. Onderweg nog gezien hoe vanalles groeit; kruidnagel (aan een boom!?!), vanille, gember, peper, chili, kurkuma, cashewnoten, nootmuskaat, en natuurlijk deden we ook een kokosnotenfarm aan! Ik vond dat ik heel informatief / nuttig bezig ben geweest. Tijd voor een laatste paar (kerst) dagen op het strand!

Die moslims willen vanalles volgens het boekje / de koran doen. Neem nou bijvoorbeeld dat slachten; er staat dat het zó moet, dus dan kan dat niet verdoofd. Ok, maar kan iemand me dan vertellen waar het staat geschreven dat ze 's ochtends om 05:15 via speakers iedereen in de wijde omgeving wakker moeten blèren? Als ze nou eens lekker traditioneel een mannetje in die toren zetten, dan kan ik me er nog wat bij voorstellen!
Het vervelende is dat de nabijgelegen Hindu tempel niet onder wil doen voor de moskee. Die zetten dus tegenwoordig ook jetsers van boxen op onchristelijke tijdstippen op standje maximaal. Jammer, héél jammer, dat is echt helemaal nergens voor nodig! Via het noorden werden de laatste koranliederen mijn rechteroor in geknald, via het zuiden de mooiste hindu-hits. Tot overmaat van ramp zijn er ook nog eens straathonden die hun goddelijke liederen zo nu en dan naar elkaar toe huilden...

Op de laatste dag met het vliegtuig naar Mumbai. Daar had ik tien uur overstaptijd, dus met mijn 3g-sim en oplader in de hand, nootjes er bij, zag ik mezelf al helemaal zitten in de vertrekhal! Daar dachten de locals anders over... Pas vier uur voordat je vliegtuig gaat, mag je naar binnen. Ze hadden nog wel een wachtruimte, wat niet meer was dan een verdwaalde stoel en toilet. En je moest er nog voor betalen ook! Daar een paar Estlanders aangesproken; gezellig met hun de tijd doorgebracht.
De vlucht naar Zurich ging prima. Voor de volgende vlucht naar Amsterdam zat iedereen strak op tijd in het vliegtuig, maar er was teveel wind in Amsterdam! In eerste instantie zou het anderhalf uur duren, maar gelukkig werd dat maar tien minuten. En toen was ik er weer!

Vroegah, toen woog ik 68kg. Na wat kraanwater tijdens de vorige India-reis was dat ineens vijf kg minder, daarna ging ik naar zo'n 70kg. Aangezien dat nog steeds te weinig was om in een normale winkel een spijkerbroek te kopen ben ik anders gaan trainen, meer gaan eten, meer eiwitten, beetje creatine er bij, en toen was ik na 1,5 jaar 94 kg! Dat was een mooie combinatie van vocht vasthouden (door creatine), spieren en een mooi buikje met lovehandles! Helaas ben ik op vakantie gemiddeld zo'n 150g per dag afgevallen... Concreet is dat na 3,5 maand 15 kg!!! Ik mag dus weer aan de bak met eten en sporten! Ik ben alleen in China een paar dagen ziek geweest, zelfs in India ging het behoorlijk goed! Met zo'n 2-3 maaltijden per dag, kom ik toch al snel op zo'n 250 restaurantmaaltijden voor deze hele reis. Dat valt me dus best mee!

Jongens, al met al was het een bijzonder mooi reisje!


Gert Jan

  • 18 Januari 2012 - 12:33

    Lindy:

    Ha Gertjan!
    GO for it! Get those lovehandles back. Errug indrukwekkend!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Trivandrum

China - Tibet - Nepal - India

Recente Reisverslagen:

15 Januari 2012

Varkala - Backwaters

15 December 2011

Kanyakumari, Thiruvanathapuram, Varkala

07 December 2011

Varanasi, Sarnath & Calcutta

03 December 2011

India: Bodhgaya

14 November 2011

Nepal
GJ

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 313
Totaal aantal bezoekers 50540

Voorgaande reizen:

06 December 2018 - 29 December 2018

Thailand voor de verandering

21 Juni 2018 - 14 Juli 2018

Thailand

13 September 2017 - 15 Oktober 2017

Singapore, Maleisië & Thailand

30 November 2016 - 28 December 2016

Thailand

29 November 2015 - 06 Januari 2016

Myanmar

05 Oktober 2014 - 07 Januari 2015

Thailand, Laos & Cambodja

30 Juli 2012 - 08 September 2012

Java & Bali

12 September 2011 - 29 December 2011

China - Tibet - Nepal - India

16 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

Guatemala!

20 Juli 2009 - 19 Augustus 2009

Zuidelijk Afrika

20 December 2007 - 19 Januari 2008

India II

Landen bezocht: