Tibet - Reisverslag uit Lhasa, China van GJ M - WaarBenJij.nu Tibet - Reisverslag uit Lhasa, China van GJ M - WaarBenJij.nu

Tibet

Door: GJ

Blijf op de hoogte en volg GJ

02 November 2011 | China, Lhasa

Hallo!

Met 13 man gingen we per taxi naar het treinstation. Voelde alsof ik op vakantie ging, terwijl ik al op vakantie was! Een twaalf daagse georganiseerde reis door Tibet naar Nepal is natuurlijk niet iets wat je dagelijks doet, dus dat vakantie-gevoel was wel gerechtvaardigd leek me zo.

Ok, wederom 24 uur in de trein! Ditmaal met veel westerlingen, dus meer lol. Drie Duitse gozers zetten het flink op een zuipen. Niet echt aan te raden als je naar grote hoogtes gaat! ' s Ochtends vroeg het hoogste punt van dik 5000m gepasseerd, allemaal goed gegaan omdat ze wat extra zuurstof in de trein pompten. Overdag waanzinnig mooie uizichten; amper in een foto te vangen, met geen pen te beschrijven. Maar gelukkig zit ik hier achter een toetsenbord, dus zal toch een poging wagen!
Nogal dor ogend landschap, met best vaak her en der een (al dan niet bevroren) watertje of donkerblauw / groenig meer. Landschap deed me wel eens aan Namibië denken: eindeloze vlaktes, met goud gelig gras / mos, met uiteraard een yak her en der! Best lelijke beesten eigenlijk. Verder ook echt zanderige vlaktes, heb amper bomen gezien, alleen bij Lhasa. Onderweg verrassend veel huizen! Dacht dat er daar minder van zouden zijn.

Lhasa
Omdat we vier volle dagen in Lhasa hadden, was het programma vrij relaxt; meestal twee dingen per dag op het programma. De eerste dag naar de Jokhang Temple met bijbehorend Barkhor Square gegaan. Om de tempel is eenrichting voetgangersverkeer! Altijd klokwijs gaan.
Buiten werd volop gebeden. De meesten hadden een matje. Ze duiken namelijk op de grond! Er zijn ook nóg actievere mensen die het hele plein over gaan (duikend) of een rondje om de tempel doen.

Binnen volop uitleg van onze Tibetaanse gids gekregen. Inmiddels weet ik veel meer van het Buddhisme! O.a. goed nieuws gekregen voor hondenliefhebbers; de hond is namelijk de laatste stap in de dierenketen. Als je hond dood gaat, dan komt ie in zijn volgende leven als mens terug. De volgende keer als je hond dood gaat moet je dus een feestje vieren!
Volgens onze gids 'moet' je een geloof kiezen. Uiteindelijk word je volgens dat geloof beoordeeld. Heb gezegd dat ik niet wil kiezen. Als je echter een goed leven leidt, dan komt het daarna toch nog goed met je! Best interessant. Dat betekent namelijk dat je alle geloven af kan schaffen, en toch niet in de hel terecht komt (als je je best doet)! Lijkt me een strak uitgangspunt.

Die Buddhisten werken met witte en zwarte stenen. Hoe meer witte stenen, hoe beter. Als je vlees eet krijg je zwarte stenen! Aangezien er veel nomaden zijn, met nagenoeg geen mogelijkheden tot het telen van groente en fruit, krijg je minder zwarte stenen als je je eigen vee slacht en opeet. Uiteraard scoren de vegetariërs in deze kwestie het beste. Er is echter wel een kleine kanttekening; bij het verbouwen van groente wordt de aarde omgewoeld. Mogelijkerwijs komen daarbij insecten om. Dus ook de vegetariër gaat niet geheel vrijuit! Bier (en andere alcoholische versnaperingen) leveren ook zwarte stenen op! Je verdoet namelijk je tijd. Naar mijn bescheiden mening is alcohol drinken toch best quality-time...

De volgende dag naar het welbekende Potala Palace gegaan. Donder, wat een trappen zeg! Jammer dat een hoop is afgesloten, wel erg mooi om te zien! Aangezien de Daila Lama al een tijdje in India woont, en ook de regering er niet meer zetelt, is het een museum geworden. Omdat de Daila Lama er verbleef, is het uiteraard wel een flink bedevaartsoord! En, het staat helemaal vol met goden, sommigen zelfs van duizenden kilo's goud! Bijzonder jammer dat de door de Chinese regering betaalde werknemers in een voor de Buddhisten heilige plek in hun vrije tijdskloffie rondlopen. Getuigt van bijzonder weinig respect!
Die dag ook het zomerverblijf van de Daila Lama bekeken. We kregen zelfs een kijkje in zijn badkamer! Grappig dat ie een westers toilet had, en niet het o zo populaire squat-toilet.

In de volgende dagen nog naar het Sera Monastery gegaan, klein beetje geshopt en lekker rondgehuppeld. Over het algemeen lekker weer! Begin van de dag standaard strak blauw, later meestal enkele wolken, één keer trok het bijna helemaal dicht. Bij zon lekker in t-shirt, daarna snel veel kleren aan!

Gyantse
Gyantse ligt ongeveer 300 meter hoger dan Lhasa, mooie temperaturen voor overdag dacht ik. Maar, onderweg keken we op een bergtop uit over het Yamdrok Lake. En dat was hoog! En het waaide hard!!! Bij vlagen hingen de Tibetaanse vlaggetjes helemaal horizontaal! Donder, wat had ik het allertering koud zeg! Wel super mooi; een groen-blauw meer, met geel-bruine bergen er omheen, en in de verte besneeuwde bergtoppen! Een tijdje later zijn we bij die bergtoppen gaan kijken. Wederom mooi, maar o zo koud.
De volgende ochtend in Gyantse wederom een klooster bezocht, en onderweg door kleine straatjes gelopen. Interessant om te zien hoe de locals wonen. De meesten hebben een koe voor de deur, die 's avonds gezellig mee naar binnen mag! Kunnen ze saampjes de Chinese variant van 'De Weleld Dlaait Dool' kijken.

Shigatse
Na een korte rit naar Shigatse mochten we 'los' rondlopen; zijn een (pelgrim) rondje om een klooster gaan lopen, met mooie uitzichten over de stad en Shigatse Dzong (een soort van fort die aardig wat weg heeft van Potala Palace).

Everest Basecamp
Het was een bijzonder lange rit naar het Everest Basecamp; om 22:30 kwamen we pas aan! Aangezien de Chinezen het te koud vonden voor de tenten waar je normaliter in kan overnachten, hebben we iets verderop in het guesthouse van een nabijgelegen klooster geslapen. Waarschijnlijk was dat kouder dan in de tent, want laatstgenoemde is veverwarmd, en het guesthouse niet!
Onze gids meldde nog net voor het slapen gaan dat er dit jaar in het guesthouse twee mensen zijn overleden aan hoogteziekte! Weet niet of het ook echt waar was, of dat het een poging was om de bierconsumptie van de Duitsers wat te temperen... Het was in ieder geval niet bevordelijk voor de nachtrust!

Na het ontbijt snel naar buiten om in de bittere kou Mount Everest te bekijken! Zijn een stuk verderop op een heuveltje gaan staan, en ik had het koud koud KOUD KOUUUUUUUUUD! En het jammere was dat ik het eigenlijk best tegen vond vallen! We hadden allemaal zoiets van; weet je écht zeker dat dat 'm is?!? Komt namelijk omdat we op 5250m hoogte stonden, dan lijkt die dikke drie km extra aan berg niet zo heel erg veel. Vanuit Nepal schijnt ie indrukwekkender te zijn! Desondanks toch wel blij hem zo in volle glorie hebben mogen zien; de wind die sneeuw van de top blaast in de opkomende zon is prachtig!

Ben inmiddels aan de pil! Aangezien mijn huisarts een keer schuimbekkend / half kotsend in zijn pyama midden in de nacht een berg in Nepal is afgerend, kreeg ik mooie pillen mee tegen hoogteziekte. Waarschijnlijk mede daardoor, misschien ook omdat ik al een tijdje op 2km hoogte zat in Xining, ook redelijk lang in Lhasa (3650m) was, maar heb in ieder geval niet écht last van de hoogte gehad. Wel bij trappen lopen redelijk snel vermoeid, maar verder niet echt. Alleen in één dag van vier naar vijf km hoogte was pittig. Heb 's nachts een paar keer flink diep adem moeten halen. En dat kleine heuveltje op om Mount Everest te bekijken, bleek ineens een best pittige opgave!

Old Tingri
Door zwaar indrukwekkende landschappen vele uren naar Old Tingri gereden; een klein nietszeggend dorpje met heel erg veel zwerfhonden! Het gezamenlijke toilet van het hotel bestond (zoals bij publieke toiletten) uit enkele gaten in de vloer, met een metertje of twee er onder een hele grote hoop... Een deur was niet aanwezig, alleen een wandje van een meter hoog. Tot dan toe had ik de grote boodschap op dat soort toiletten altijd kunnen uitstellen, maar dit keer moest ik er toch echt aan geloven. Samen met / naast een Tibetaan flink zitten brullen! Moet zeggen dat de voorkeur toch uitgaat naar een toilet met deur. Ook in een warme omgeving toiletteren is beduidend fijner dan die vrieskoude wind die langs mijn tedere billen waaide.

De volgende ochtend naar een nabijgelegen hotspring gereden. Lekker joh; op 4km hoogte met frisse wind en een biertje in de hand in een fel stralende zon in zo'n hotspring ronddobberen!

Via zowaar nóg indrukwekkendere landschappen richting de grens gereden. Het contrast was echt waanzinnig mooi; eerst door bruine dorre heuvels / bergen, vervolgens doemt daar ineens een helder witte Himalaya op! En die overgang was niet subtiel; bijna van de ene op de andere berg lag er ineens sneeuw! Toen we daar doorheen waren, gingen we hard naar beneden. Na de besneeuwde bergen waren er ineens veel bomen en ander groenigs! De bergen werden steiler, een rivier in het dal, en heeeeeel erg veel groen. Vlakbij de grens overnacht, om de volgende ochtend naar Nepal te gaan. De douaneknakkers vonden enkele pagina's uit de reisgidsen van enkele reisgenoten niet bij het Chinese beleid passen, dus die werden er terplekke uit gescheurd. Gelukkig mocht ik zo door!

Tibet is cool! Het landschap is bijzonder mooi, er zijn interessante kloosters en tempels. De mensen zijn er beduidend mooier dan in China, en ze zijn ook nog eens relaxter. Verder spreken ze vaker en beter Engels, en op het menu staan redelijk veel vegetarische gerechten! Qua timing; denk dat het zo goed was. Vaak mooi weer, alleen werd het wel koud, zeker op grotere hoogtes. Op zich is daar wel op te kleden, maar douches zijn vaak half buiten. Als het gaat vriezen dan sluiten ze dat af! Heb drie dagen niet kunnen douchen, zelfs niet mijn handen kunnen wassen bij de wc...
Kan het iedereen aanraden om er een keertje te gaan kijken! Ik vond het echt een waanzinnige reis!

Ben nu in Nepal, denk voor een weekje of twee. Maar daarover later meer.

Gr. GJ

en als het een beetje meezit, dan zijn er zo ook weer nieuwe foto's!

• 02 November 2011 - 23:00

Erik:

Machtig mooie verhalen, GJ. Veel plezier nog!

Enuh, zo'n wc was je toch wel gewend op de Saaftingestraat...

• 03 November 2011 - 10:06

Alex:

Smakelijke verhalen en ik ben niet jaloers op je. Nee echt niet...
    Veel plezier in Nepal !

• 03 November 2011 - 20:12

Johan:

Ha Gert Jan. Ik lees je reisverslagen met plezier. Je verhaal over Tibet roept goede herinneringen op. Nepal is ook mooi. Ik ben benieuwd hoe je het vind!
    Groet,
    Johan

• 04 November 2011 - 09:40

Collin:

We zijn blij dat jij en je tedere billetjes de kou goed kunnen weerstaan... Nog even en je gaat binnenkort op wintersport... Mooie verhalen, enjoy nog dik 6 weken!!!!!!