mediteren @ Wat Chom Thong - Reisverslag uit Chom Thong, Thailand van GJ M - WaarBenJij.nu mediteren @ Wat Chom Thong - Reisverslag uit Chom Thong, Thailand van GJ M - WaarBenJij.nu

mediteren @ Wat Chom Thong

Door: gj

Blijf op de hoogte en volg GJ

06 Januari 2016 | Thailand, Chom Thong

Wat Chom Thong. Wat betekent tempel, Chom zal vast de monnik zijn die de eerste steen heeft gelegd, en Thong leek me dan de dress code. Sta ik daar helemaal klaar in mijn spiksplinternieuwe tijgerstring, bleek dat toch net niet de bedoeling! Moest weer zo’n standaard wit pakje aan. Saai hoor.

Bij Wat Chom Thong wordt gemediteerd, heel veel gemediteerd. Er staan een hoop ‘kuti’s’, soort van hutjes, voornamelijk van steen, soms van hout. Daarin verblijven Thaise en ook een paar blanke monniken, de Thaise mediteerders, en nog een paar Westerse. Er zijn ook nog wat woningen die privé zijn. Die worden voornamelijk gebruikt voor Westerse mediteerders; die krijgen daar dan een kamer om te pitten. Ik zat in een kuti; kamer van 3x4 m ofzo, met een eigen badkamertje. Verder staan er wat panden met meditatieruimtes variërend van vrij klein tot echt mega groot.

Toen ik er was had een monnikje of 200 een retraite; ze lagen iets verderop in tenten. Van ‘s ochtends vroeg tot ‘s avonds laat toespraken, chanten (over de speaker) en dus mediteren, soms ook de hele nacht door. Goed voor de stemming dat echt alles hier draait om mediteren.
De vaak in oranje tenten kamperende monniken moesten natuurlijk ook eten en gingen dus op almsround. Heb een flinke tros bananen gekocht en instant koffie. Dat voelde beter dan die toeristische parade in Laos vorig jaar!

Ajahn Tong Sirimangalo is de abbot van deze regio (vallen meerdere tempels onder), en is imiddels een aardig oude knakker aan het worden; 92! Aangezien hij niet al te mobiel meer is, ging ie in een golfkarretje op alsmround! Hij is dus een belangrijke monnik, oud student van Mahasi Sayadaw, en dus willen veel mensen hem zien. Toen ook nog de belangrijkste monnik van Cambodja op bezoek kwam was het feest natuurlijk helemaal compleet. In de tempel hielden ze een ceremonie waarbij monniken een soort van erehaag vormden. De westerse mediteerders mochten het laatste stukje vormen bij de ingang van de tempel. Het was een korte ceremonie waarvan ik niet al teveel heb meegekregen. Leuk om te zien dat al die monniken ervoor zaten en allemaal met hun mobiel foto’s aan het maken waren! Scheelde meteen weer de vraag van mij of het gepast was om ook een foto te maken...

‘No eating after noon’. Maar ja, wat is eten? Als ik de voorbeelden bekijk dan komt het er op neer dat je het in je mond moet kunnen leggen, en dat het dan uit zichzelf in vloeibare staat richting je maag moet gaan. Fruit mag dus niet, fruitsap wel, fruitsap met stukjes of pulp niet. Yoghurt mag, yoghurt met fruitstukjes niet. Thee, bouillon, enz. is goed. En jongens, wat smelt er nou echt lekker op de tong? Chocolade! En wat nog meer? IJs! En wat is dat gecombineerd? Inderdaad; Magnum!!! Zowaar, het is toegestaan om na 12:00 nog Magnums te eten. Helaas mag de almond niet, want op de nootjes moeten gekauwd worden. Maar ik was allang blij met die Magnum Classic!

Heb ik dan helemaal niet gezondigd? Zeker wel! In het begin was mijn lichaam iets minder blij met het eten. Mogelijkerwijs komt dat door de maaltijden in het klooster, maar misschien ook wel door de laatste maaltijd voordat ik er in ging. Bij het nuttigen van de laatste happen fried rice zag ik in mijn ooghoek donkere vlekken met staart over het fornuis rennen. Ratten!!! Kort daarna begon mijn maag wat te protesteren...
Aangezien ik normaal gesproken al afval tijdens de vakantie, dan al helemaal met maar twee maaltijden op een dag. Als mijn lichaam dan ook nog eens niet geheel optimaal gebruik maakt van het genuttigde voedsel, dan is dat niet goed. Heb tijdens die dagen banaan en wat cashewnoten als avondeten gegeten. Lekker man! Onder het motto: als je vaker naar de wc gaat dan dat je maaltijden hebt, dan mag je best wat extra eten?

Lachen joh, hoe enthousiast de lerares is. De regel is niet meer dan zes uur slapen. Op zich is dat al redelijk kort natuurlijk. Het idee is dat je hier zowel lichamelijk alsook geestelijk aardig tot rust komt. Dan heb je dus minder slaap nodig, aangezien je minder hebt te verwerken. Op dag acht; ‘GJ, het zou goed zijn als je vanaf nu een uurtje of 5 tot 5,5 slaapt, daar ben je klaar voor.’
‘Uhm, weet je dat zeker? Ik twijfel nogal!’
‘Je kan wat langer door gaan met mediteren ‘s avonds (ja joh, na een uurtje of 10-12 gemediteerd te hebben heb ik er nog steeds zin in hoor!), of als je wilt om 03:00 opstaan.’
‘Mijn boeddha wat vroeg!’
Goed, zij dacht dat ik die tijd zou gebruiken om extra te mediteren, ik voorzag voornamelijk langere pauzes! ;-)
Wederom een dag later; ‘Het zou goed zijn als je komende nacht 4,5-5 uur slaapt.’ Nog een dag later werd dat vier uur. De theorie zal vast kloppen, maar in de praktijk slaap ik lang niet altijd even goed. Heb behoorlijk vaak zittend geslapen / gemediteerd. Heb haar al vanaf dag 1 verteld dat ik vaak in slaap val tijdens het mediteren, maar ze stond er op dat ik korter zou slapen en ‘No napping in between!’. Slapend ‘mediteren’ mag dus wel, op bed liggen voor een powernap niet. Maar op zich was ik ‘s ochtends altijd best fris! Zou handig zijn als ik thuis ook maar vier uurtjes slaap nodig zou hebben, dan hou je tenminste wat tijd over om leuke dingen te doen!

Wat is er nou leuker dan kerst te vieren met wildvreemden? Nou, kerst vieren met vreemden en dat je niet mag praten! Zo, lekker rustig joh. Van de lerares kreeg ik nog wel een cadeautje; chocolademuffin op een stokje; lekker! Oud & nieuw vieren ze ook; er waren allemaal toespraken bij de tempel en er was een beste opkomst. Aangezien mijn Thais nog niet al te best is heb ik het maar overgeslagen. Om 00:00 lag ik net een half uurtje te pitten toen het vuurwerk losbarstte, maar aangezien de wekker om iets voor vieren stond heb ik dit feestje aan me voorbij laten gaan. Weer eens wat anders dan oliebollen en bier.

De laatste paar dagen was er de determination period; normaal gesproken drie, maar in mijn geval (omdat ik er maar twee ipv drie weken was) 2,5 dag alleen maar mediteren zonder te slapen. Nou blijkt dat als je zit het ook best mogelijk is om om een powernap te doen! Desalniettemin was het vrij pittig! Toen ik klaar was kon ik gewoon op tijd naar bed, maar was totaal niet moe. En nu maar hopen dat ik snel kan wennen aan de Nederlandse tijd, want 04:00 is 22:00 in Nederland. De wekker stond vanochtend op 07:30 maar werd braaf uit mezelf om 04:30 wakker. Misschien maar wat red bull inslaan voor de eerste dagen op kantoor?

Het was wederom een enerverende vakantie!
Gegroet, GJ

  • 06 Januari 2016 - 09:59

    Heleen:

    Om het op z'n ouderwets te zeggen: wederom genoten van je verhalen en foto's. Maak er eens een boekje van!
    Groet, en weer welkom thuis, Heleen

  • 06 Januari 2016 - 11:11

    Alex:

    Boeiende avonturen!
    Weer welkom thuis.
    Groeten van Alex

  • 07 Januari 2016 - 12:46

    Ab Haaima:

    Ik heb niet telkens gereageerd maar wel je verhalen gelezen. Een boeiend verslag. Aardig om je zo te volgen. Welkom in Nederland en sterkte bij het weer aanwezig zijn in de 'normale' wereld. Hartelijke groet. Ab

  • 07 Januari 2016 - 14:37

    Cor Van Den Berg:

    Hoi Neef,

    Ik noem mijn (dagelijkse !) slaapje eigenlijk nooit mediteren maar ordinair "tukkie doen" - je brengt me echter wel op een idee en "slapend mediteren" klinkt absoluut chiquer !

    Groetjes,

    Cor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chom Thong

GJ

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 633
Totaal aantal bezoekers 50503

Voorgaande reizen:

06 December 2018 - 29 December 2018

Thailand voor de verandering

21 Juni 2018 - 14 Juli 2018

Thailand

13 September 2017 - 15 Oktober 2017

Singapore, Maleisië & Thailand

30 November 2016 - 28 December 2016

Thailand

29 November 2015 - 06 Januari 2016

Myanmar

05 Oktober 2014 - 07 Januari 2015

Thailand, Laos & Cambodja

30 Juli 2012 - 08 September 2012

Java & Bali

12 September 2011 - 29 December 2011

China - Tibet - Nepal - India

16 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

Guatemala!

20 Juli 2009 - 19 Augustus 2009

Zuidelijk Afrika

20 December 2007 - 19 Januari 2008

India II

Landen bezocht: