Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van GJ M - WaarBenJij.nu Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van GJ M - WaarBenJij.nu

Nepal

Door: GJ

Blijf op de hoogte en volg GJ

14 November 2011 | Nepal, Kathmandu

Halloooooo!

In Nepal heb ik een mooie stempel voor in mijn paspoort gescoord, en toen was de opgave om in Kathmandu te komen. Er gingen jeeps, in de ogen van de meesten te duur. Alternatief was met de bus. Gezellig joh! Sommigen kregen bij de eerste stop al meerdere kids op hun schoot geworpen! Verder een waanzinnig verschil met Tibet / China; luttele meters over de grens / rivier kleden ze zich ineens veel kleurrijker, de huidstint veel donkerder, wegen beduidend slechter. Het deed me nogal aan India denken. Ook wat viezig...

De lokale bus deed er wel lang over! Gelukkig konden we de klok twee uur en wel 15 minuten (wie heeft dat nou dan weer bedacht?!?) terug zetten. Desondanks de vroege overtocht naar Nepal en het verzetten van de klok, kwamen we pas 's avonds aan. En het was er druk! Immense kuddes aan toeristen, ook veel 60 plussers, die ondanks hun leeftijd toch nog in hippie kleding rondliepen, compleet met dreadlocks! Helaas moesten die mensen ook in hotels overnachten; pas bij het zesde hotel was er een gare kamer vrij! In Tibet konden we nog afdingen op hotelprijzen omdat het zo rustig was, hier was het een flinke zoektocht naar een lege kamer.

In het toeristische hart van Kathmandu, Thamel, twee dagen wat rondgehuppeld. Vond er niet heel erg veel aan. Wel leuk als je wilt shoppen! Heb er een trip gescoord; de eerste dag wat wezen raften. De instructeur nam allemaal doom-scenario's door voor als we zouden omslaan, de boot boven ons zou komen enz enz. Leek me allemaal wat overdreven, maar er waren behoorlijke golven (tussen de laffe stukken door)! En de instructeur leek ook op de grootste te mikken! Eén keer zat ik na een jetser van een golf ineens een halve meter verderop!! Gaaf! Water was wel nogal frisjes, maar dat mocht de pret niet drukken. Na het raften verwachtte ik een mooie kleedkamer, maar helaas! Mijn Russische mede-rafter koos ervoor om in zijn natte onderbroek (dus zonder broek aan) in de bus te stappen. Leek me geen strak plan; stond heel even in mijn blote tampeloeris langs de kant van de weg, maar had daarna wel droge kleren aan!

Volgende stop was Chitwan, een nationaal park tegen de Indiase grens aan. Ik sliep in een donders leuk huisje! Er waren er maar een stuk of acht van, aan de rand van een dorpje, vlakbij de rivier. Aangezien we er maar met vijf man waren, kregen we veel aandacht van het personeel!

's Nachts werd ik wakker en dacht; 'Knibbel knabbel knuisje, wie knabbelt er aan mijn huisje?'. Zat een knagend iets op het dak, en een herrie dat dat kreng maakte! Leek me een goed plan om oordoppen in te doen. De mensen die mij een wakeup-call wilden geven, alsook mijn mede park-bewoners, kregen mij echter niet wakker, en begonnen zich na een minuut of tien best zorgen te maken! Heb echter heerrrrrrlijk geslapen!!

De volgende dag een tocht op een olifant gemaakt. Helaas was ook hier het massa-toerisme goed aangeslagen; met een stuk of 20 olifanten voor ons, leek het me kansloos om ook maar enig wild te spotten. Gelukkig waren er nog wel wat tamme hert-achtige dieren. Verder met een Amerikaan (die ook mee was op de trip door Tibet) gezellig gekletst!

's Middags een tochtje in een soort van (bijzonder instabiele) kano gemaakt, langs twee interessante vogels gevaren, en langs krokodillen! Aansluitend een jungle-walk gedaan. Volgens onze op Nike lopende en met goude kettingen beladen gids waren er neushoorns, beren en tijgers in het park. Voor ieder afzonderlijk dier kregen we advies hoe we dat beestje zouden moeten overleven. Nou heb ik in zuidelijk Afrika al het nodige wild gezien, en veel rondgelopen / rondgereden. Met een groep van zeven een uurtje rondlopen in een bij iedere stap krakende jungle, leek het mij uitgesloten om spannende beesten te zien. En dat bleek aardig te kloppen... Alleen op het einde nog een neushoorn gezien die gezellig in een meertje aan het ronddoberen was!

's Avonds met z'n allen het op een zuipen gezet (zwarte stenen gescoord) bij een mooi kampvuurtje! 's Ochtends zouden we van onze gids een wakeup-call om 07:00 krijgen, maar die knakker kwam pas om 08:00 opdagen! Vervolgens was het onze schuld dat we ons verslapen hadden?!? Dus waren we te laat voor de 'village tour'. Maar als het net zulk massa-toerisme zou worden als voorgaande trips, hadden we er toch niet veel behoefte aan... Dat maakte de keuze voor het fooi geven ook vrij makkelijk; gids kreeg niets, en dat waanzinnig schattige kleine, enigszins onderdanige mannetje die ons altijd bediende, kreeg de volle mep! Hij zwaaide ons bijzonder gelukkig uit...

Met een toeristenbus in de regen naar Pokhora, de tweede stad van Nepal, gereden. Het is er wat relaxter dan in Kathmandu, en ook wat mooier gelegen aan een meer, maar ook hier heeeeel veel toeristen. De volgende ochtend wederom op het vakantie onwaaardige tijdtip van zes uur opgestaan. Onze 18-jarige gids (twijfelachtige leeftijd voor gids, maar je moet een keer beginnen) had er zin in! De bus echter niet... Nadat die gefixt was eerst een uurtje gescheurd, voordat we aan onze hiking konden beginnen!

Ondanks de vele bewolking toch nog best mooie uitzichten! De tocht ging door vele rijstvelden, langs kleine boerderijen. En toen waren we ineens boven! Zijn naar het hotel/ restaurant gegaan om te lunchen. Aangezien dat het complete programma was voor die dag, ben ik met een Maleisische wat rond gaan lopen. Mooie wolken! Verder meer van hetzelfde gezien; kleine boerderijtjes, hotels, rijstvelden en veel wolken! 's Ochtends losten ze gelukkig wat op, en konden we de Himalaya zien! Mooi man.

Na de terugreis wat rustig aan gedaan in Phokora, en 's avonds een afscheidsdiner / borrel met Tom en JV gedaan. Ben namelijk al met ze op stap sinds Xining! De volgende dag gaan paragliden! Dat is dus echt donderse stoer om te doen!! Ik deed een tandum sprong, en de piloot was een Bulgaar. De uitleg (in zwaar oost europees accent) bestond uit; 'If I say run, you run!'. Dat bleek dan ook het enige spannende, voor de rest lekker achterover zitten en genieten van het waanzinnige uitzicht! Net voor het landen realiseerde ik me dat het best handig was geweest als ie had uitgelegd wat ik zou moeten doen, maar gewoon zo hard mogelijk rennen bleek het beste te werken.

Aan het einde van de middag een Belgisch stel gescoord om de kosten van de overtocht over het meer te delen, en voor het gezelschap naar de World Peace Pagoda. Aangezien er een vrouw bij was, en het een steile klim was, leek het mij dat we in een rustig tempo naar boven zouden gaan. Maar mevrouw had er zin in! Bleek dat ze net drie weken door de bergen hebben gelopen!! Boven genoten van een mooie zonsondergang, en daarna op een drafje naar beneden! Wij strak op tijd terug, is die bokkel#l van een bootman vertrokken! Geen flauw ieee wat ie allemaal in de tussentijd heeft gedaan, maar na verschillende belletjes kwam ie een half uur later aan kakken. Jammer!

Tegen beter weten in geen hotel in Kathmandu geregeld. Uiteindelijk had ik de penthouse voor twee euro per nachten, met twee geketende kippen als buren. Voor dat geld kan je natuurlijk niet veel verwachten, en het was dan ook helemaal niets! Snel naar wat nieuws!

In Kathmandu nog wat toeristische plekken bezocht, oa Kumari Bahal, de woning van een godin! In veel religies draait het om geloven, er is geen bewijs. Maar deze knakkers hebben gewoon een levende godin; niets geloven, gewoon zien! Uit vele meisjes van een bepaalde kaste wordt er eentje geselecteerd. Vervolgens hoeft ze niet eens wonderen te verrichten! Maar, als ze eenmaal ongesteld wordt, dan is het feestje voorbij, en is ze god-af... Nog een jammere bijkomstigheid voor haar; dat haalt dus de landelijke pers.

Dagje later naar het nabijgelegen Bhaktapur gegaan. Donders irritante gidsen hebben ze daar! Die gasten hebben met elkaar afgesproken dat ze om en om de toeristen gaan belagen, totdat ie een gids neem. In plaats van dat ze zeggen hoe goed ze zijn, zeggen ze; 'Het is goed voor jou, want dan laten de andere gidsen je met rust.'. Helaas voor hun heb ik bij elkaar al twee maanden in India rondgelopen, en ben dus expert geworden in het afschudden / negeren van iedereen die ook maar iets van me wil! Heb het er desondanks de gidsen best naar mijn zin gehad; leuk stadje, hoop oude meuk, locals immer lachend.

Ben ook nog naar Pashupatinath gegaan, waar de belangrijkste Hindu tempel van Nepal staat. Het is een soort van Varanasi; compleet met heilige (zwaar verontreinigde) rivier, cremation ghats, tempels, en bij mooi weer badende pilgrims. Ook de koningen werden hier gecremeerd! Er was een belangrijke pipo overleden, want alleen belangrijke mensen worden precies voor de tempel gecremeerd (en dat was dus het geval). Penetrant luchtjes trouwens... Om het makkelijk te maken hebben ze direct er naast een bejaardentehuis! Letterlijk achter het gebouw zie je de rook opstijgen!

Tijd voor de laatste trip in de omgeving van Kathmandu; Patan. Volgens de Lonely Planet: 'spectacular, arguably the finest collection of temples and palaces in the whole of Nepal'. Dat beargumenteerbaar klopte wel; ik vond het meer van hetzelfde (als bijv. in Kathmandu zelf en in Bhaktapur). Daar komt nog eens bij dat ik de locals in Bhaktapur veel relaxter vond dan hier. Redelijk wat tempels en paleizen stonden helaas ook in de steigers, dus dat helpt ook niet echt! Wel leuk om te zien hoor, bijvoorbeeld dat de leeuwen die vaak naast de entree staan mannelijk (compleet met fel gekleurde penis) en vrouwelijk (leeuw met soort van menselijke borsten?!?) zijn.



Nepal is een wat subtielere versie van India; het eten, de mensen, armoede en viezigheid. Er is veel verschil in hoogte, dus landschap. Als je naar Nepal komt om te hiken, raften, fietsen, paragliden enz., dan is het een goed land. Ik zelf hoef niet zo nodig drie weken te hiken, twee weken te raften ofzo. Na een dagje snap ik het principe wel! Er is veel geregeld voor de toeristen, dus dat maakt het een makkelijk land om in te reizen. Qua eten kan je ook alles krijgen, ze hebben zelf Remia mayo in de supermarkt en gisteravond heb ik in een Mexicaanse bar formule 1 gekeken! De vele toeristen trekt mij echter niet zo. Het weer was overigens wel ok; paar dagen echt fantastisch weer gehad, strak blauw met 25 graden ofzo. Verder veel bewolking, wat regen en overdag een graad of 20.

Vanavond ga ik richting Bodhgaya (India), de plek waar Buddha verlichting bereikte, en ik ga daartoe ook een poging middels een tien-daagse meditatiecursus!


Tot over een weekje of twee, waarschijnlijk vanuit Calcutta!


wegens trage internetverbinding zijn er later nog foto's bij het vorige verslag geplaats. Hopelijk gaat het nu beter!

@Erik: de wc-perikelen van de Saaftingestraat had ik al verdrongen!
@Alex: tuurlijk ben je jaloers op me. Je moet het alleen nog kunnen toegeven.
@Johan: Nepal is idd mooi, maar ik ga liever naar India!
@Kooten: wintersport? In Bodhgaya is het 30 graden!

  • 14 November 2011 - 10:53

    Zuster:

    Broeder, ben benieuwd hoe je dat mediteren gaat ervaren!

  • 16 November 2011 - 21:10

    Alex:

    Spreken is zilver, zwijgen is goud
    of is het toch
    Stilte voor de storm ...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nepal, Kathmandu

China - Tibet - Nepal - India

Recente Reisverslagen:

15 Januari 2012

Varkala - Backwaters

15 December 2011

Kanyakumari, Thiruvanathapuram, Varkala

07 December 2011

Varanasi, Sarnath & Calcutta

03 December 2011

India: Bodhgaya

14 November 2011

Nepal
GJ

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 50497

Voorgaande reizen:

06 December 2018 - 29 December 2018

Thailand voor de verandering

21 Juni 2018 - 14 Juli 2018

Thailand

13 September 2017 - 15 Oktober 2017

Singapore, Maleisië & Thailand

30 November 2016 - 28 December 2016

Thailand

29 November 2015 - 06 Januari 2016

Myanmar

05 Oktober 2014 - 07 Januari 2015

Thailand, Laos & Cambodja

30 Juli 2012 - 08 September 2012

Java & Bali

12 September 2011 - 29 December 2011

China - Tibet - Nepal - India

16 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

Guatemala!

20 Juli 2009 - 19 Augustus 2009

Zuidelijk Afrika

20 December 2007 - 19 Januari 2008

India II

Landen bezocht: