Java: Jakarta, Bogor & Pangandaran - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van GJ M - WaarBenJij.nu Java: Jakarta, Bogor & Pangandaran - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van GJ M - WaarBenJij.nu

Java: Jakarta, Bogor & Pangandaran

Blijf op de hoogte en volg GJ

08 Augustus 2012 | Indonesië, Pangandaran

Op schiphol ben ik multimiljoenair geworden! Helaas staat de indonesische rupiah niet zo sterk tov de euro, dus de vreugde zal alleen deze vakantie duren...

Over Jakarta had ik echt vreselijke verhalen gelezen, maar dat vond ik uiteindelijk wel meevallen. Inderdaad, er is smog, het verkeer is echt verschrikkelijk, maar achter op een motor kan je nog best wat van de stad zien! Een broer (ofzo) van de eigenaar van het hotel wilde me voor een bijzonder schappelijk bedrag rondtouren. Nou vindt de lonely planet dat niet verstandig is, maar gelukkig had ik een checklist:
-bekende van hotel? Check! Die gast ziet zijn klant graag terug komen om de rekening te betalen.
-ziet er vrolijk / betrouwbaar uit? Check
-heeft geen zichtbare verwondingen en loopt ook niet mank? Check
-helm voor mij? Check
Nou, gaan!!! Ondanks dat hij een beginnend gids is, heeft ie uiteindelijk alles kunnen vinden. Beetje in de haven rondgehuppeld, wat oude (Nederlandse) gebouwen, museumpje enz.

Na anderhalve dag was het tijd om naar de volgende plek te gaan: Bogor. De belangrijkste toeristische attractie in Bogor is een botanische tuin, die lang lang geleden door een Nederlander is aangelegd. Als je in bomen geïnteresseerd bent, dan is het bijzonder fascinerend. Als je minder van bomen houdt, dan is het voornamelijk een relaxte plek om te zijn; zo nu en dan op een bankje even wat lezen, beetje wat vlinders en bloempjes kijken enz.

Met een paar knakkers was ik een biertje aan het drinken, maar had trek, dus ik bestel een pisang goreng. Vraagt de ober; 'met banaan?'. 'Als er in het gerecht gebakken banaan banaan hoort, dan graag ja!'
Rare vraag.

Aangezien het culturele gehalte tot dan toe wel érg hoog was, werd het tijd voor het strand! Pangandaran was het doel, en de rit zou over een waanzinnig mooie pas gaan, omgeven door theeplantages. Op vrijdag bleek dat er die dag wel airco bussen naar toe gingen, echter niet over die pas. De volgende dag zou een normale bus gaan, volgens mijn Lonely Planet mocht die echter niet over de pas. Uiteindelijk was het idee om met een minibus te gaan. Nadat eerder iemand me verteld had dat dat goed zou gaan, bleek ie bij het boeken niet over de pas te gaan? Er was dan wel weer een bus, maar moest daarvoor eerst terug richting Jakarta. Blijkt dat uiteindelijk de bus van 06:00 niet, en de bus van 05:00 wel over de pas gaat!

Nou, ik om 03:30 opgestaan omdat ik een uur van tevoren zou worden opgepikt; dat werd 04:30, en we zaten er maar met z'n tweeën in! Niet overal allemaal toeristen oppikken, dus dat schoot op. Iets te... Het was nog donker toen we over die pas reden! Gelukkig heb ik een indonesische sim met internet, dus kon terplekke even googlen op plaatjes. Mooi man! In Bandung overgstapt voor de laatste zes uur in de bus. Was rustig dus ik kon languit over de achterste vijf zitplaatsen nog wat slaap inhalen!

In Pangandaran heb je voornamelijk strand, mensen surfen wat, en verder gebeurt er niet zoveel! De volgende dag ben ik met een Nederlander (heb je er hier heel er veel van!) en een fransman op gehuurde scooter / motor naar de green canyon gegaan. Was een leuke scooter; ze hadden de uitlaat veranderd. Dat ding maakte een kabaal!!! Mooi man. Ondanks dat de verhuurder beweerde dat er genoeg benzine in zat, hield ie er toch echt mee op. Gelukkig was dat precies ter hoogte van een benzinepomp, handig!

De green canyon was groen! Het werd smaller en smaller, totdat we bij een jetser van een rots kwamen. Voor nog wat extra geld mocht je wat verder zwemmen. Ik had echter geen zin in een nat pak, en vond de canyon op dat punt al mooi zat!

In Indonesië zijn ze voornamelijk islamitisch, en het is ook nog eens ramadan! In Jakarta werd ik nog enigszins gespaard, maar in Bogor stond mijn hotel pal naast de speakers van de moskee. Zelfs met oordoppen in werd ik wakker van ht ochtendgebed! Verder is het jammer dat die gasten overdag vasten. Veel restaurants zijn dicht, gaan laat open, of sluiten vroeg. Het wordt ook niet echt op prijs gesteld als je in het openbaar eet of drinkt. Stond ik daar als een verslaafde in een hoekje wat water te drinken! Terrasjes zijn vaak afgeschermd, in restaurants zijn de gordijnen dicht; gezelligheid ten top!

Het aansluitende suikerfeest heeft ook nog eens invloed op mijn planning, want dan schijnt zo ongeveer de hele bevolking op reis te zijn. Dus, het idee is om uiterlijk 18 augustus in Bali (vnl Hindoeistisch) te zijn!

Inmiddels ben ik op het Dieng Plateau, maar daar over later meer.

De hartelijke groeten vanuit Indonesië!
GJ

  • 08 Augustus 2012 - 10:14

    Lindy:

    He Gertjan, wat cool dat je in Pangandaran was, daar zijn Erik en ik ook geweest en daar is echt een heel cool en lekker restaurant, waar je je eigen vis uitzoekt die dan bereid wordt. Maar goed, je zit waarschijnlijk al weer bijna op Bali. Als je daar bent, raad ik je aan naar het noorden te gaan. Noordwesten is echter wel ook weer islamitsich, maar je kunt er heel mooi duiken en er zijn in het noordoosten veel dolfijnen. Veel plezier!!!!

  • 08 Augustus 2012 - 21:02

    Erik:

    Uhmmm, volgens mij eet je ook geen vis, toch? In Bogor is mijn overgrootvader nog opzichter geweest in de botanische tuin. Relax daar. Ben wel een beetje jaloers op je. Het plateau is ook super mooi, geniet er van!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Pangandaran

GJ

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 758
Totaal aantal bezoekers 50526

Voorgaande reizen:

06 December 2018 - 29 December 2018

Thailand voor de verandering

21 Juni 2018 - 14 Juli 2018

Thailand

13 September 2017 - 15 Oktober 2017

Singapore, Maleisië & Thailand

30 November 2016 - 28 December 2016

Thailand

29 November 2015 - 06 Januari 2016

Myanmar

05 Oktober 2014 - 07 Januari 2015

Thailand, Laos & Cambodja

30 Juli 2012 - 08 September 2012

Java & Bali

12 September 2011 - 29 December 2011

China - Tibet - Nepal - India

16 Juli 2010 - 21 Augustus 2010

Guatemala!

20 Juli 2009 - 19 Augustus 2009

Zuidelijk Afrika

20 December 2007 - 19 Januari 2008

India II

Landen bezocht: