Bali: Pemuteran, Lovina, Munduk, Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van GJ M - WaarBenJij.nu Bali: Pemuteran, Lovina, Munduk, Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van GJ M - WaarBenJij.nu

Bali: Pemuteran, Lovina, Munduk, Ubud

Blijf op de hoogte en volg GJ

21 Augustus 2012 | Indonesië, Ubud

Een flink op en neer deinende pont bracht ons naar Bali! De eerste stop was Pemuteran; een ideale, doch enigszins prijzige optie om te gaan duiken / snorkelen bij de beste plek van Bali: het eiland Pulau Menjangan in Tasman Nasional Bali Park. In mijn eentje zou ik er waarschijnlijk niet naar toe zijn gegaan, maar met meerdere personen worden dingen goedkoper! Een dag later meteen op pad / het water op gegaan. Eerst een stukje varen om daarna allemaal mooi gekleurd koraal te bewonderen. Bij de tweede duik / snorkelbeurt waren er meer vrolijk gekleurde visjes! Sommigen waren enigszins camera-schuw, maar een gele bleef toch wel erg mooi poseren!

Ondanks dat we een behoorlijk mooie kamer hadden met een badkamer die groter was dan menig voorgaande slaapkamer, het er bijzonder relaxt was, was het strand iewat minder, en zijn we doorgegaan naar Lovina.
In Lovina was het doel om voornamelijk even niets doen. Met een strand en zwembad bij het hotel behoorde dat zeker tot de mogelijkheden! Om het na een middag zwembad toch nog verantwoord te houden zijn we de volgende dag om 06:00 in een bootje gestapt om dolfijnen te spotten. Alhoewel er echt een waanzinnige kudde mensen datzelfde idee hadden, en Flipper met consorten ook nog niet helemaal wakker waren, kwamen ze later toch flink in actie! Eentje dacht dat de olympische spelen nog in volle gang waren; de ene flipflap met driedubbele schroef na de andere! Helaas werd ie wegens naaktzwemmen gediskwalificeerd...

De rest van de dag besteed met de zon aanbidden op het strand, en op zoek naar een toer in de omgeving van Munduk.
Dat werd een leuk ritje! Na een bijzonder idyllisch in het water gelegen hinduïstische / buddhistische tempel te hebben bezocht, hebben we wat mooie meren bekeken, allemaal lokale gewassen gespot. De dames hebben ook poep-koffie gedronken! Er loopt hier een kat-achtig beestje rond die de koffiebonen lekker vindt, maar de pit niet kan verteren. Die gaat met wat extra aroma het lichaam uit, waarna deze wordt opgeraapt door de locals, gewassen, gebrand & gemalen, en vervolgens heb je de duurste koffie op deze planeet. Vind het een beetje gek hoor...
Na ook nog een hotspring en een andere tempel te hebben aangedaan was het weer tijd om naar 'huis' te gaan. En toen op naar Ubud!

Ubud is toeristisch, héél erg toeristisch! Je kan hier ook vanalles kopen en doen, maar ons voornaamste doel was om wat in de omgeving rond te huppelen. De Lonely Planet omschreef een aantal interessante routes, maar toen ik dacht dat we aan de eerste hiking waren begonnen, bleken de dames die tot shopping-hiking te hebben omgetoverd; winkel in, winkel uit en winkel in, winkel uit...

Ok, eenmaal bij het Monkey Forest aangekomen begon de wandeltocht écht! Zoals de naam al enigszins deed vermoeden was het een bos met apen. Leuk, maar ook een beetje spannend! Ik had namelijk een stel gesproken die er eerder was geweest, en die zagen dat er een vrouw door een aap was gebeten! Er zijn ook erg veel domme mensen; die duwen de camera zo ongeveer in het gezicht van zo'n aapje, of treiteren ze met eten, en het dan gek vinden dat ie uithaalt!

Na ongeschonden het park te hebben verlaten liepen we door flinke rijstvelden, en toen we honger kregen, bleek deze wandelroute niet zo lang te zijn! Met een lekkere lunch op begonnen we vrolijk aan de volgende tocht. Na het hotel te hebben gespot waar Julia Roberts verbleef tijdens de opnamen van Eat Pray Love, wilden we naar de rivier om daar de oever te volgen. Een gids vond dat hij noodzakelijk was, wij van niet; verdwalen langs een rivier is lastig! Eenmaal beneden bleek er een zuur vrouwtje een hek te hebben gebouwd en rs. 50.000,- pp te vragen. Ter vergelijking; de entree voor een waanzinnige waterval kostte rs. 6.000,-! Dat ging dus niet gebeuren, en van een andere gids hoorden we dat er nog een paar van dit soort poorten waren. 'Gelukkig' stelde hij voor dat hij een schappelijk bedrag aan mevrouw (volgens onze complottheorie was het zijn tante ofzo?) zou geven, en een weg weten om de andere poorten heen. Chantage als je het mij vraagt, maar met een Italiaans stel er bij was het nog wel betaalbaar. Grappig mannetje, ook een hele mooie route!

Ook vandaag bestond weer uit wandelen; meer van hetzelfde; veel groenigs en dan met name in de vorm van rijstterrassen! Inmiddels waren alle LP-routes gelopen, dus het werd weer tijd om door te gaan; de Gili Islands in Lombok gaan we morgen bezoeken!

GJ

Kooten, even geduld hebben; de foto's zijn er met een kwartiertje!

• 21 Augustus 2012 - 11:41

Alex: