Lombok: Gili Trawangan & Gili Meno - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van GJ M - WaarBenJij.nu Lombok: Gili Trawangan & Gili Meno - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van GJ M - WaarBenJij.nu

Lombok: Gili Trawangan & Gili Meno

Blijf op de hoogte en volg GJ

28 Augustus 2012 | Indonesië, Ubud

De oversteek van Bali naar de Gili's kan met de speedboat, of via een omweg met de slow boat. Aangezien laatstgenoemde aanzienlijk goedkoper was, hebben we die genomen! We zaten namelijk langer op een boot, terwijl we er minder voor betaalden. Wat wil je nog meer?
De slow boat was ook waanzinnig langzaam! Eerst duurde het al een uur vanaf het moment dat we er op zaten totdat ie daadwerkelijk ging varen. Vervolgens ging ie in een bijzonder laf tempo naar de overkant, en daar was het nog wat ronddoberen voordat we konden aanmeren. Toen met een busje, en wederom met de boot (volgeladen met bier!) naar Gili Trawangan.

Op de Gili's wordt voornamelijk gesnorkeld en gezond. Gili Air is er voor de locals, Gili Meno voor de mensen die voor hun rust komen, en Gili Trawangan is er voor de feestgangers (waar wij dus waren). Aangezien de hele reis (uurtje of tien) best vermoeiend was lagen we echter al behoorlijk vroeg te pitten!

De volgende dag eerst een rondje om het eiland gelopen; sommige stukken strand zijn best lelijk met soort van drassig ogend groen koraal(?), maar er zitten ook hele mooie stukken bij; strak witte stranden met helder water, palmboompje op de achtergrond! Met snorkelen is er al na een meter flink wat koraal (loopt lastig!), ook meteen heel veel vrolijk gekleurde visjes, en op Gili Meno zelfs een schildpad!

Na ook een keer uitgegaan te zijn werd het tijd voor wat meer rust; Gili Meno. De dames wilden graag nóg meer rust, dus ik ben door twee vrouwen tegelijkertijd gedumpt! Ze wilden de laatste paar dagen graag samen doorbrengen. Op zich prima natuurlijk, maar jammer dat ik nèt ervoor een soort van cruise had geboekt, en de eerste dag daarvan precies zou samenvallen met de laatste dag van hun. Als ik dat eerder had geweten dan was ik wel eerder vertrokken. Uiteindelijk naar een dorm gegaan, en daar twee Spaanse dames, een Duitser en een wat schuchtere Canadees ontmoet. Was gezellig!

Er zou een optreden zijn van lokale muziek, wordt nog amper gespeeld, dus goed om even te kijken! Een in blauw pak spelende man had een soort van gitaar, en dat klonk best goed! Ook de trommelaars waren lekker bezig. Alleen de zang vond ik niet zo mooi. En laat die nou net knetterhard staan...

Er lopen in Indonesië best veel katten rond zonder staart, of er is maar een halve en/of misvormde staart aanwezig. In eerste instantie dacht ik dat ze door een auto zijn geraakt ofzo. Op de Gili's is echter geen gemotoriseerd verkeer, en ook hier hebben ze van die rare staarten! Ik hoorde ook nog de theorie dat de locals ze afknippen en er soep van maken! Reden genoeg om op onderzoek uit te gaan; blijkt het een bepaald ras te zijn, de manx kat. Weer een mysterie opgelost!

Na de nodige tijd al snorkelend en in de zon te hebben doorgebracht lijkt mijn huid iets meer op de locals, dus hoog tijd om door te gaan!
De trip die ik ga maken begint aan de westkant van Lombok, dan scheuren we met een busje naar de oostkust, alwaar we een boot pakken die langs de noordkust van Sumbawa vaart, om vervolgens op Komodo wat komodo's te gaan spotten. Uiteraard wordt er iedere dag gezwommen en gesnorkeld, doen we her en der een eilandje aan. Het uiteindelijke doel is Labuanbajo in Flores.

De groeten vanaf de Gili's!
GJ